среда, 4 сентября 2019 г.

Виховні заходи


          

Тема: «УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА!»

 Форм уроку: квест

Мета: поглиблювати знання учнів про історію, культуру, звичаї, традиції, географію, адміністративний устрій України; формувати вміння працювати у групі, розвивати критичне мислення; виховувати патріотичні почуття до рідного краю.
Обладнання: Державний прапор України, Державний герб України, зображення гілки каштану та кетяга калини, портрет Т.Г. Шевченка, карта України, конверти й аркуші із завданнями.

Перед початком квесту  відбувається жеребкування.
Отримавши картки синього та жовтого кольорів,
діти  поділяються  на дві команди.
Доброго дня! Вітаю всіх присутніх на уроці. Сьогодні у нас незвичайний урок. Адже ми здійснимо подорож у формі квесту.
Чи знаєте ви, що таке квест?
Квест – це спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання командами або окремими гравцями заздалегідь підготовлених завдань. А подорожувати ми будемо надзвичайною, чарівною країною. Якою саме -   ви зараз скажете,  відгадавши  загадку-акровірш[1]:

У нашій господі
Калинонька росте,
Рясним та білим цвітом весною зацвіте.
А гарная вербиця над річкою стоїть.
Її осіннє листя летить, летить, летить…
Назвати цю країну ви мусите скоріш,
А в цьому допоможе чудовий акровірш! (Україна)

Молодці! Справді, сьогодні ми мандруватимемо рідною Україною!
Заздалегідь перед початком квесту  відбулося  жеребкування. Ви отримали картки блакитного та жовтого кольорів. З чим асоціюються у вас ці кольори?(прапор)(Слайд!)
Команди готові до подорожі?
Наш безмежний любий край!
Жовте поле, синє небо! (Слайд 1)
Україно! Зустрічай!
Ми вже йдемо до тебе!
Погляньте на міста  і річки – (Слайд 2)
На карті як блакитні стрічки!
Крутії гори, ліси та села,    (Слайд 3)
Мов пісня, щира та весела!
Тож я наказую, хлоп’ята,
Наш прапор міцно вам тримати,
Щоб завжди ми були щасливі
Та Україну всі любили!

Завдання І
Що важливо мати кожному мандрівнику в дорозі? Для мандрівника важливо вміти користуватися картою.  От і ви маєте відшукати на карті України міста й річки,  назви яких зазначено в завданнях, які кожна команда знайде у своєму конверті.

Для команди блакитних слід указати назви міст (Полтава, Донецьк, Чернігів),
для команди жовтих –   назви річок ( Дніпро, Дунай, Дністер та інші).


Я бачу, що ви уважні, дружні, вмієте користуватися картою! Та маю тепер перевірити вашу кмітливість. Чи ж  готові ви до самостійної мандрівки?

Завдання ІІ

Указати назву міста, що описується у вірші.
Для команди блакитних:
Славне місто у Карпатах –
мусим, діти, добре знати:
в межиріччі Бистриць двох –
славних і швидких річок,
що зливаються в одну…
Місто це у давнину
звалось просто Станіслав.
Тут поет Франко бував.
Його йменням й зветься місто –
гарне, світле, добре, чисте. (Слайд 4)

Для команди жовтих:
Де колоситься жито -  там буде мир,
Там сонце сяє на весь обшир.
Чи ж зрозуміли  ви,  про що ми?
Жито і мир – це місто...!(Слайд 5)

Завдання ІІІ

Учитель:
Тепер кожна команда  шукатиме  свою підказку. Шлях до неї вам підкажуть цифри.
Підказки:
Для команди блакитних: скласти цифри дати, коли вся Україна святкує День незалежності (24.08=2+4+0+8=14=1+4=5)
Для команди жовтих: скласти цифри дати, коли вся Україна святкує День Конституції (28.06. =2+8+0+6=16=1+6)
В коридорі на малюнку дерева № 5 та № 7 учні знаходять конверт із новим завданням: скласти з окремих записаних на картках слів перші чотири рядки вірша «Реве та стогне Дніпр широкий».

Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.

Назвіть автора цих рядків.      Що вам відомо про річку Дніпро? Які міста розташовані на берегах річки Дніпро?

Завдання ІV
           Завдання отримують біля портрета Т.Г. Шевченка.

Отже, наше наступне змагання пов’язане зі знанням українських народних пісень та пісень українських авторів. Адже пісня це душа народу.
Скажіть, а як ми називаємо іще Т. Шевченка? Правильно, Кобзарем. А підкажіть-но мені, хто ж такі кобзарі? Наше наступне завдання «Хто кого переспіває».

Команди змагаються,  хто  правильно доповнить пісню (аудіозапис, початок прослухали, продовжили рядок)
Молодці! Я пропоную трохи перепочити
.
Ми в дорозі натомились,
Їсти дуже захотілось.
Подолаєм перевал
Та присядем на привал.
Їстівні гриби збирати
будемо пішки вирушати
           Які чудові українські ліси!  Чим вони корисні? Що в лісі росте? Давайте виконаємо вправи і знайдемо гриби.

            Вправи з нейробіки (вправа маківка, капітани) . А зараз ми дізнаємося, яка з команд найкраще знає їстівні гриби. А допоможе нам у цьому наступний конкурс.
            
Завдання V
 Отже, яка з команд назве більше їстівних грибів – переможець.

Завдання VІ
Любі діти, кожен народ має свої символи. Народні символи- це те, що найбільше любить і шанує патріот своєї держави. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йде мова. А які народні символи знаєте ви?

А зараз ми з вами проведемо гру «Відшукай народний символ». Вам потрібно поглянути навколо себе і віднайти народні символи України (рушник, калина, віночок, пшениця, лелека).

Завдання VІІ

Наступний конкурс «Домашнє завдання». Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Вони – наші святині. Тому кожній команді було заздалегідь дано завдання підготувати легенду про улюблений народний символ.

Завдання VІІ

Зараз кожна команда отримає аркуш із віршованими рядками, де пропущено назви міст України, які потрібно відновити.


Ліси й поля. І гори, і рівнини.
Струмки й річки, що мчать в одну ріку, –
це все краса моєї України,
котра одна у всіх нас на віку.
До (неваКа ) із ( городаУж) лине співуча мова, пісня голосна. Яка ж бо ти прекрасна, Україно!
Яка ж бо ти на світі чарівна!


Місто (ківХар) усім знати годиться то колишня Вкраїни столиця.
А (ницькийХмель)– столиця Поділля.
Україна ж – одна неподільна.


вівЛь та касиЧер, нівціЧер
усім відомі назви міст оці?
То українські центри областей.
           Вони чекають радо на гостей.

Учитель:
Ви добре попрацювали, багато подорожували нашою неосяжною державою і в результаті кожна команда отримала повні кошики калини  , а це говорить про те, що ви сьогодні були активними, кмітливими, спритними. Тож усі ми маємо об’єднатися в одну команду – українців. Діти, любіть Україну! Адже це земля, де ви народилися і живете. Де живуть ваші рідні, близькі, знайомі. Це – все, що вас оточує щодня, щохвилини. Я дуже хочу, щоб ми повернулися всім серцем до краси людської. Тоді й наші душі стануть чистішими.  








\



Безпека пішоходів



                                                         







Мета уроку:
  •  • удосконалювати знання основних правил безпеки поведінки пішоходів на вулиці;
  •  • сприяти усвідомленню важливості дотримання ПДР;
  •  • створити умови для навчання дітей бачити все, що становить небезпеку для життя й здоров'я;
  •  • розвивати вміння контролювати свою поведінку
  • • виховувати культуру поведінки на вулиці, дорозі.
  •  Обладнання:
  •  таблиці, дорожні знаки, малюнки.
  •  Хід уроку
  • I  Організаційний момент .
  •  Доброго дня! Рада вітати вас. 
  • Вже дзвінок нам дав сигнал:
  • Працювати час настав!
  • Тож і ви часу не гайте,
  • Працювати поспішайте.
  • Щоб урок минув не марно
  • Вам сидіти треба гарно.
  • Не крутитись на уроках,
  • Як папуга чи сорока
  • II Повідомлення теми і мети, постановка навчального завдання.
  •  Всі люди протягом свого життя є пішоходами і пасажирами різного транспорту. Вони є учасниками дорожнього руху. Наша розмова сьогодні буде про безпеку на дорогах, яку мають створити пішохід і пасажир. Зайшовши у транспорт – ми стаємо пасажирами. Вийшли з нього – і є пішоходами. І одні, і другі створюють аварійні ситуації на дорогах і в транспорті, які називаються дорожньо-транспортною пригодою – ДТП.
  •  Дорогами України рухаються різноманітні автомобілі. Налічується їх більше 10 млн. Їдуть вони з великою швидкістю і з невеликими інтервалами та створюють щільні потоки. Під колеса автомобілів на наших дорогах потрапляють дорослі люди та діти. Постраждалі часто нехтують важливими правилами.
  •  І наше завдання сьогодні вивчити Правила дорожнього руху.
  • III Вивчення нового матеріалу.
  • 1.      Світлофор, його сигнали.
  • На великих дорогах, де рух транспорту інтенсивний, на перехрестях доріг встановлені світлофори, які самі регулюють рух автомобіля і пішоходів. Це ваш помічник, бо завжди підкаже, коли йти, коли зачекати, а коли стояти і не рухатись.
  •  
  •  
  • Учениця
  • Що це стоїть на вулиці
  • Високе та триоке?
  • Червоно, жовто, зелено
  • Моргає у всі боки?
  •  
  • Учень
  • Це - світлофор, наш добрий друг,
  • Він про безпеку дбає.
  • Погляне пильно навкруги
  • Пускає чи спиняє.
  • Світлофор
  • Якщо правила не вчить -
  • Це є небезпека.
  • Вас машина зіб`є  вмить
  • Та, що мчить здалеку.
  • У мене є до вас завдання, розкажіть навіщо мені три кольори та що вони означають.
  • Учениця 1.( з червоним кружком)
  • Горить червоний - стань і стій,
  • Машин, поглянь несеться рій.
  • Закритий шлях до переходу,
  • Машин, поглянь несеться рій.
  • Закритий шлях до переходу,
  • Не метушись, бо зробиш шкоду.
  • Учень 2. ( з жовтим кружком)
  • Жовтий нас застерігає:
  • Готуйсь, зберись, часу немає,
  • Чекай сигналу перейти,
  • Будь уважним дуже ти.
  • Учень 3.( з зеленим кружком)
  • Зелений каже: - Не барись,
  • З духом швидше ти зберись,
  • Переходь, часу не гай,
  • Бо чека тебе трамвай,
  • І машин чекає рій.
  • Переходь мерщій, не стій.
  •  
  • Повідомлення вчителя
  • Учитель. Перший вуличний світлофор з'явився у Лондоні 1868 року. Винайшов його англійський інженер Найт.
  • Перший світлофор був механічним: кольорові сигнали змінював черговий поліцейський, який стояв поруч. Перш ніж увести світ­лофор у дію, у газетах Лондона були докладно описані правила до­рожнього руху, з яких люди дізналися, що означає червоний колір, а що — зелений. Жовтого кольору тоді не було взагалі.
  • Пізніше до світлофора додали ще й гасовий ліхтар, завдяки яко­му кольори були помітні й уночі. Але одного разу ліхтар вибухнув, смертельно поранивши поліцейського, що стояв поруч. Після цього випадку світлофор зник із вулиць на цілих 50 років.
  • Вдруге світлофор з'явився 1914 року в американському місті Клівленді. Цього разу він був уже електричний, але все одно мав ли­ше два кольори — червоний і зелений. Жовтий колір додали лише 1918 року. У нашій країні він з'явився 1924 року.
  • ¾   Яке призначення світлофора в наш час?
  •  
  • 2.     Рухлива гра «СВІТЛОФОР»
  •  Діти стоять. Світлофор – із 3 кружечками – посередині. Колір кружечків відповідає кольорам світлофора.  Піднятий жовтий кружечок – ходьба уповільнюється, червоний – зупинка,зелений – можна йти далі.
  •  На переході біля світлофору
  •  Правил дотримуйся дуже суворо:
  •  Спочатку ліворуч ти подивись
  •  Немає машин? – То йди, не барись!
  •  Далі йти теж маєш право!
  •  Як машин немає справа!
  •  Тротуари це доріжки,
  •  Ми по них ідемо пішки.
  •  Всі, хто тротуаром ходить,
  •  Звуться просто – пішоходи.
  •  
  • Учитель
  • Ви вже дізналися, що нашим основним помічником є світлофор. Але на вулицях є ще речі, що допомагають вам правильно поводити себе на вулиці. Отже, які ці речі?
  • Що за дивний перехід,
  • На тварину схожий,
  • Береже людей від бід,
  • Йде ним перехожий (зебра)
  •  
  • Хто стоїть на мостовій
  • І лиш руку занесе -
  • Всі навколо знають: «Стій!» (регулювальник)
  • Ви всі бачили співробітника ДАІ - інспектор руху, регулювальник. В руках у нього така смугаста паличка. Це жезл.

  • Юний інспектор 1.
  • Якщо правила не вчить,
  • Це є небезпека.
  • Вас машина зіб’є вмить,
  • Та, що мчить здалеку.
  • Юний інспектор 2.
  • Щоб не трапилось біди,
  • Шанувати треба знаки.
  • На-дорозі небезпечно,
  • То ж обачним будь доречно.
  • Подивіться уважно на малюнки, уявіть собі, що ви вийшли з автобуса й вам треба перейти вулицю.
  • - Як ви будете обходити автобус, що стоїть на зупинці - попереду чи позаду?(позаду)
  • - Як будете обходити трамвай?(попереду)
  • - Як будете обходити тролейбус?(позаду)
  • Учитель
  • Закон вулиць і доріг називається «Правила дорожнього руху». Він дуже суворий і не прощає, якщо пішохід іде вулицею не дотримуючись правил. Закон вулиць і доріг дуже добрий: він оберігає вас від страшного нещастя, береже життя, та він дуже суворий до тих, хто його не виконує. Тому лише постійне виконання правил допомагає переходити вулицю сміливо.
  • Коли ми сідаємо в транспорт, миз вами стаємо пасажирами. А в пасажирів є свої правила. Зараз ми їх повторимо за допомогою гри «Так або ні»
  • У транспорті ти повинен:
  • 1.     Розштовхувати всіх, щоб швидше увійти чи вийти;
  • 2.     Поступитися місцем старшим;
  • 3.     Триматися за поручні;
  • 4.     Голосно розмовляти та сміятися;
  • 5.     Пропустити поперед себе пасажирів з дітьми;
  • 6.     Кидати сміття на підлогу;
  • 7.     Трамвай треба обходити попереду, а автобус і тролейбус - позаду.
  • А щоб дорогу перейти ,-
  • Є всяк перестороги.
  • Не можна як завгодно йти
  • На інший бік дороги. 
  • Підсумок уроку
  • ¾   Які бувають світлофори?
  • ¾   Яку особливість мають сучасні транспортні світлофори?
  • ¾   Де найчастіше стоїть регулювальник?
  • ¾   Яку роботу він виконує?
  • ¾   Що допомагає йому зупинити машини чи пішоходів?
  • Ми живемо у суспільстві людському.
  • Дуже багато є правил у ньому.
  • Знати правила оці необхідно, друже,
  • Їх дотримуватися всім важливо дуже.
  • Дорога дає нам щоденний урок,
  • Тож пам'ятайте за кожен свій крок,
  • Азбуку міста вивчайте завжди,

  1. Щоб не траплялось ніколи біди.

  •  
  •  







СЦЕНАРІЙ СВЯТА «ЧАРІВНА КРАСА ВИШИВАНКИ»

               Доброго дня всім, хто тут зібрався нині!
               Доброго дня всім, хто в гості завітав!
              Доброго дня, великій цій родині!
               Шановні гості, ми вітаємо вас!
               Ми раді Вас вітати у нашій світлиці
        І дарувати хліб із золота – пшениці,
        Щоб хліб святий був завжди на столі,
        Й щасливі були всі на українській цій землі.
            Прийміть же хліб на мальовничім рушникові.
           
              Віншуєм вас привітним гожим словом.
             ( Вручають коровай)
Ведуча.  Людина i праця, людина i пiсня, людина i витвiр мистецтва - це все                                                                                                     вiчне, безсмертне, щось своєрiдне i глибоко вражаюче. Наш український народ працьовитий, щедрий на таланти, здiбний, обдарований. Якщо працювати - то до сьомого поту, якщо спiвати - то дзвiнко, розложисто, якщо творити щось - то неповторно, захоплююче. .
Ведучий: Народне мистецтво, яке передавалося із покоління в покоління століттями, завжди було і є ґрунтом для спілкування людей, джерелом пізнання історії, культури далекого минулого.
Ведуча: З далекого минулого прийшло до нас  рукоділля  -  в’язання, вишивання, різьблення, ткацтво.  Виникло воно з любові до рідної землі і батьківської оселі.
Ведучий: Одному з видів українського народного мистецтва  – вишивці присвячене наше свято. Щиро запрошуємо Вас полинути в прекрасний світ народної вишивки, щоб дізнатися  більше про наші традиції, обряди, культуру та історію.
Ведуча.Про вишивку згадується у Біблії і Ілліаді Гомера. Нею, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. Арабський мандрівник Х століття у своїх розповідях свідчить, що руси теж носили вишитий одяг.. Дар вишивання греки пов’язували з ім’ям мудрої богині Афіни.  У часи Київської Русі мистецтво художньої вишивки дуже високо цінувалося. Сестра Володимира Мономаха Анна Янка організувала в Києві в Андріївському монастирі школу, де молоді  дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом.              
                    Сорочку-вишиванку                                                                                                                                   
                    До самого світанку
        Вишивала дівчина в сиву давнину.
        Схрещувались ниточки,
         Розквітали квіточки:
        Ружі та барвінок, вздовж по полотну.
Вишивала з піснею
Стало все барвистеє.
Чи на дворі дощ був, чи холодний сніг.
Вишивала ружу
Та вкладала душу,
Щоб на довгі роки вийшов оберіг.
                Барви кольорові:
               Зелень – то діброви,
                Молодість, надія, злагода і мир;
                Жовтий – то колосся,
                Й плодовита осінь,
                І ласкаве сонце, що встає з-за гір.
Ведуча: Вишиванням споконвіку займалися жінки. Цей вид рукоділля відтворює душу і характер жінки, бо у вишивку вона вкладає свої почуття та мрії, щоб принести радість собі та людям.
Ведучий: Майже кожна область, кожен регіон, часто і окремі села, від матері до дочки передавали свої узори. Тому за кольором , орнаментом вишивки завжди можна визначити місце її виготовлення.Здебільшого в Україні  переважали вишивки червоними та чорними нитками. Вишиванням займалися кожну вільну хвилину, на вечорницях і вдосвітках, довгими осінньо-зимовими вечорами.
Ведуча: Тож i не уявляємо ми доброї батькiвської хати без прикрас: вишиванок i рушникiв - витворiв народного мистецтва. Саме з батькiвської хати починається пiзнання свiту. Бiлi стiни, бiла стеля - неначе витканi з маминого полотна. Сонячне снiп'я ллється через вiкна i вiд того на стiнах виграють розгаптованi квiтами рушники, розпростерли крила, немов пiвники, на рушниках горять кетяги калини, золотистi китички хмелю звисають з рушникiв до самого столу i пахнуть хлiбом. А то справдi йшов дух вiд паляниць, що їх спекла мати та й поклала на стiл, прикривши теж казкової краси рушником. Яким затишком, теплом, спокоєм вiє вiд цих рушникiв! А чи в кожному домi зараз є вишиванка, вишиваний рушник? Певно, нi. Призабули чомусь це дивне народне мистецтво…                             
Ведучий: Але ми впевнені, що в невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу буде і надалі розвиватися винятково важлива її частина – вишиванка, адже з нею пов'язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, його перемоги і поразки, сподівання на майбутнє, адже вишиванка - це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук.                            
 

 Веселкою сплелися кольори

   На вишиванці, наче доля.
На ній — тобою прожиті роки,
Усі достоту, з радощами й болем.
Усе на ній: вечірняя зоря,
І росами умите раннє сонце,
На ній і сльози, й посмішка твоя,
Хатинка рідна і твоє віконце. 
Пісня

Ми, українці, нація прадавня,                   

На цій Землі — багато тисяч літ.
Культурою й традиціями славна,
І багатющий в нас духовний світ.
В нас звичаї свої, неписані закони,
По них пізнає українця вся земля.

Своє світосприймання й заборони

Як і свої ліси, річки й поля...

Свої казки, легенди і повір’я,
Дотепні жарти і слова ясні,
Своя хатина біла і подвір’я,
І неповторні, трепетні пісні.


Усе, що є в нас, в праці здобували,

Пройшли дорогу в світі нелегку.
Та завжди хлібом друзів зустрічали
На вишитому шовком рушнику..
Народ цінує землю цю єдину,
В якій коріння наше з правіків.
Вітчизну любить і свою родину,
Бо тут народжений й життя прожив


Й сама земля дала нам рідне слово,

Робочі руки й щирі почуття.
Й дитинну душу світлу, пелюсткову,
І мрії, що ведуть у майбуття.
Ми на своїй землі віки й тисячоліття,
Тут славний рід, родина і сім’я.
Коріння у землі, а в небо — пишне віття.
У світі — українці нам ім’я.
Іде в майбутнє рідна Україна,
У світле і високе майбуття.
І наш народ — одна свята родина,
А кожен з нас в родині цій дитя.
                           
Пісня.                    
Ведучий: Народне прислів'я каже: «Без верби і калини нема України». До сказаного слід додати: «І без вишивки». Тому що вишиваний рушник і вишита сорочка давно стали українськими народними символами - оберегами. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусідів, традиції і звичаї..
- це все родовідна пам'ять, наші символи, історія.
Ведуча. Нас, українців, по вишивках і чарівних рушниках-оберегах упізнають в усьому світі. Українська жінка і сорочку синові вишиє на щастя, і рушника на долю. Тому рушник і став синам та донькам оберегом, бо це — сама материнська любов і щира молитва, що оберігають її дітей від біди в далеких дорогах.

Вічна пісня барв і кольорів,

Неповторна музика натхнення!
Шепіт трав і шелест яворів,
І дзвінкі турботи сьогодення.
Хрестиком покладено в рядки,
Поспліталось, блиснуло веселкою
Ніжність материнської руки
Пісні ще весільної, веселої.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею, і цвітом.
А над світом, гляньте, а над світом
Українська вишивка цвіте!
                          Пісня.


Ведуча: Хоч би яке убоге життя не судилося господарям, а все ж усюди рушники палахкотіли багатством кольорів, були своєрідною візиткою оселі вишитих речей. Вони вічні. Свідченням цього є наша шкільна виставка «Бабусина світлиця», у якій зібрані роботи наших мам, бабусь і прабабусь.           
                                                 ( тримають вишиті рушники)
Тримаю вишиті старенькі рушники.
Давно забуті, горнуться до мене…
Заполонили світ нейлони та шовки…
Кому потрібні вишиті ромени?
Гортаю білу грядку полотна,
Засіяну барвінком і любистком.
Сміється вишита прабабою весна,
Ховається за квітами і листом.
Голублю диво-дивне із пісень,
Що хрестиком і стелиться і в’ється.
Сіріє за вікном звичайний день,
А в рушниках волошками сміється.
Перегортаю білі рушники,
Що хліб вкривали і дитя в колисці,
Що старостів чекали на святки,
Розшиті маками, заквітчані, барвисті.
Благословенна будь на всі віки,
Найперша жінка, що нашила квіти.
Душа мого народу – рушники,
Барвінками і мальвами зігріта.
                                                 

ВИШИВАНКА


Є на вишиванці розмаїті квіти —
Це ж Україна наша перлами розшита.
Є на ній і гори, є на ній долини,
Все, що є найкраще на Вкраїні милій.
Є на ній і півники святкові,
Є на ній і квіти малинові.
Синя нитка — птиці прилітають,
А червона — квіти розквітають.
Листя вишиванки зеленаве,
Голуб із голубкою — до пари.
Щоб любов до краю розквітала,
Слава України не пропала.
Вишивали прабабусі руки,
Щоби пам'ятали внуки і правнуки.
Щоби своїм дітям в пам'ять передали,
І щоб рідну землю завжди шанували.
Матінко Небесна, на руках із Сином
Від біди й недолі збережи Вкраїну,
Від рук загребущих, лиха і напасті,
Щоб як вишиванка розквітало щастя.
  Ведучий. Не зникає цей витвір мистецтва і донині  в нашій школі - дівчатка рівненько кладуть стібки на полотні, вишиваючи собі чи братику сорочки, дехто прославляє її у піснях, чи у своїх авторських віршах. Пропонуємо вам   кращі  творчі доробки наших поетів-початківців.(Учні читають авторські вірші.).                  
Ведуча: Ми могли б ще дуже багато і довго розповідати про цей прекрасний вид мистецтва, але наше свято наближається до завершення.

Ми повинні пам’ятати, що народна вишивка - це мистецтво, яке постійно розвивається. Це величезне багатство, створене протягом віків тисячами безіменних талановитих народних майстринь. Наше завдання - не розгубити його, передати це живе іскристе диво наступним поколінням.

Мереживом виткане наше життя,
Душею свій час відчуваєш.
І буде настільки цікавим буття,
Які в нього нитки вплітаєш.

Ведучий: Хай у ваших оселях розквітне калина, оживуть птахи й квіти на полотнах! Ми з вами усі - українці, яких об'єднує у велику родину любов до рідної землі, до пісні, до вишивки.
                                   Нехай слова і пісні милозвучні
                                            Для вас лунають знов і знов,
                                            Хай будуть в серці нерозлучні
                                            Добро, надія, віра і любов!
                                            Хай вам сміється доля журавлина,
                                            Поля розлогі колосом цвітуть,
                                            Нехай червоні ягоди калини
                                            На  вишиванках осявають путь.


Ведуча.Людське безсмертя з роду і до роду

                Увись росте з коріння родоводу.
               І тільки той, у кого серце чуле,
               Хто знає, береже минуле
               І вміє шанувать сучасне, -
              Лиш той майбутнє
               Вивершить прекрасне!

                                                  Звучить пісня «На щастя, на долю»

Усний журнал


Тема: Усний журнал «Віночок народних символів ». ( Урок проводиться напередодні Великодня)
Мета:узагальнити знання учнів, пов’язані з побутом української родини, народними символами та оберегами, їх значенням; сприяти збагаченню словникового запасу учнів, розвитку пізнавальної активності, творчих здібностей через кооперативну форму навчання; виховувати любов до рідного краю; необхідність знати та продовжувати традиції свого народу.
Обладнання: використання комп’ютерних технологій: мультимедійна презентація; мультимедійний посібник «Мистецтво»; вишиванки; тематичні плакати.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Привітання
Дівчинка в українському вбранні.
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Хлопчик в українському вбранні.
Ми гостей своїх стрічаєм
Круглим, пишним короваєм.
З рушником берем таріль,
Коровай кладем і сіль.
Шанобливо хліб підносим
І, вклонившись, щиро просим:
-Любий гостю наш, приймай
І рушник, і коровай!
(Подають коровай для гостей).
Учні класу співають куплет пісні «Зеленеє жито, зелене...».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Обереги мої українські,-
Ви прийшли з давнини в майбуття.
Рушники й сорочки материнські
Поруч з нами ідуть у життя.

Нам любов’ю серця зігрівають –
Доброта і тепло в них завжди.
Вони святість і відданість мають,
Захищають від лиха й біди.

Й образи, що на стінах у хаті,
Наставляють на істинну путь.
Українці – душею багаті,
Крізь віки у майбутнє ідуть.
Вчитель.
Україна! Рідний край! Золота чарівна сторона.
Скільки ніжних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до землі, де народились і живуть.
Людина має завжди пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову, звичаї, обряди, обереги.
Колосок і калина,
І рушник домотканий,
Хліба чорний окраєць
І розсипана сіль…
Все до болю знайоме –
Обереги домашні,
Пісня й дума народу,
Його радість і біль.
Отож розпочинаємо усний журнал «Віночок українських оберегів»
(слайд)
ІІІ. Виконання завдань уроку.
- Подивімось на екран та прочитаймо назву  першої сторінки нашого журналу.
(слайд «Хата моя, біла хата»)
І група
1 учень. Рідна хата – наша берегиня. Вона зігріта теплом материнської любові, мудрим успіхом батька.
         А починалася хата з порогу. Пороги були завжди високими. Існувало повір’я, що під порогом знаходяться душі померлих родичів, тому не можна було вітатися через поріг, давати що-небудь.
2 учень
         Особлива урочистість –  заселення нової хати. Її засипали зерном - на багатство, та маком – проти нечистої сили. Проти злих сил також вносили кропиву, лопух, освячені вербові гілочки, мазали поріг часником.
3 учень.
За старим і гарним звичаєм хлібом святим зустрічали, щастя й радості бажали.
Час народження хліба вважався справжнім священнодійством. Перед тим, як пекти хліб, чепурили світлицю, чистим рушником витирали руки зі словами: «Бог на поміч» готували тісто. Розчиняли тісто в четвер, а пекли у жіночий день – п’ятницю. У цей день у сім’ї не повинно було бути сварок.
4 учень.
Святим правилом було не залишати недоїдків хліба.
«Доїж дитино, хліб – у ньому залишилася вся твоя сила» - учать батьки своїх дітей і донині.
Коли народжується  дитина, йдуть з хлібом, виряджає мати сина – зав’язує у рушник хлібину. У нову хату чи квартиру теж йдуть з хлібом.
5 учень.
Піч — це святе родинне вогнище. (слайд)
А вогонь у печі часто називали символом міцних родинних стосунків, любові, тепла та щирості.
Під час сватання дівчина колупала піч, благаючи в неї захисту і сил; після похорону кожен член родини мав потриматися за піч, щоб не боятися небіжчика. Піч була оберегом від різної нечисті. Скіпочка, жаринка, попіл з печі — усе це були дієві ліки для тяжкохворих.
6 учень.
Роль хатніх оберегів виконували й ікони, або образи, як частіше казали в народі.(слайд)
Вони посіли в оселі почесне місце – на покуті. За ікони ховали зілля, свячену воду, свічки. Як оберіг іконку обов’язково дарували новонародженій дитині.
7 учень
Рушник…
Він пройшов через віки, він і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові. А чи знаєте ви, що рушники бувають різними за назвами? (слайд)
*утирач – для рук та обличчя;
*стирок – для посуду, стола;
*покутник – ним обвішують стіни;
*плечовий – пов’язують сватів;
*подарунковий – обрядовий весільний.
8 учень.
Хліб-сіль, рушник – гостинності ознака
Це культові і обрядові знаки.
Чудовий український наш рушник!
На щастя, він ще з побуту не зник.
Є звичай: рушником сватів в’язати,
Дорогу молодятам вистеляти.
Прекрасні візерунки рушників
Несуть красу із глибини віків.
Завдання: розгадайте сканворд(сканворд записується таким чином, що кожне наступне слово починається останньою буквою попереднього).
1.     Людина, яка виготовляє вироби з глини. (гончар)
2.     Предмет домашнього вжитку, домашній оберіг. (рушник )
3.     Старовинний зимовий одяг. (кожух)
4.     Поширений масовий танець, учасники якого ходять з піснями.
5.     Будівля для житла. (дім)
6.     Предмет домашнього вжитку, яким розтирають у макітрі мак, пшоно. (макогін)
7.     Прикраса з коралів, перлів, яку жінки носять на шиї. (намисто)
8.     Ікона. (образ)
9.     Короткий опис подій, предметів, які треба впізнати, відгадати.  (загадка)
(учні виконують завдання на картах, а потім перевіряють на слайді)
- А зараз пропоную прочитати назву другої сторінки нашого журналу.
ІІ група
1.     Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи: у канадців – клен, у росіян – берізка, а у нас – верба і калина. Правду каже прислів’я: «Без верби і калини нема України».
Є багато рослин запашних,
Кожна квітка красу свою має,
Та гарніше завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краю.

1 учень.
Верба – одвічний символ України,
Також відома культова рослина.
Символізує вірність, рідний край,
Любов безмежну, ніби небокрай.

2 учень.
Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна.
Тиждень перед Великоднем називається вербним. Тоді освячують вербу.

3 учень.
Криниця, журавель і кущ калини –
Безсмертя символ, символ Батьківщини,
Це символ вірності, це символ чистоти.
Калину і до столу подавали,
Весільні короваї прикрашали.
Як символ долі, щастя і краси.
І чистої дівочої коси.

4 учень.
Говорила мати: «Не забудься, сину,
Як будуєш хату, посади калину».
З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам-немовляткам робили колисочку із калини. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок.
Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди.
5 учень.
І жито також – символ України.
Це обрядова культова рослина.
Це знак добробуту і злагоди в сім’ї.
І довгого життя на цій землі.
Народна мудрість стверджує – без жита
Людина не могла б на світі жити.
Тож, на достаток і на довгий вік
Тоді, коли новий надходить рік,
Ходили хлопці житом засівати!
І наречених також посівати.
На щастя, на добро обряд велів
Цим життєдайним символом полів.
6 учень
Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Дуб живе довго.
Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним. Спали на дубових меблях, які, за повір'ям, додавали під час сну сили. Дуб, як і інші наші народні символи, має лікувальні властивості. У дубовому лісі добре почувають себе люди, які страждають на серцеві захворювання.
7 учень.
Тополя також є нашим народним символом.
Зі стрункою тополею порівнювали гнучкий дівочий стан та нещасливу дівочу долю. Про тополю написано багато пісень, складено легенди. Т. Г. Шевченко написав поему "Тополя".
По діброві вітер віє,
Гуляє по полю.
Край дороги гне тополю
До самого долу.
- Пропоную вам попрацювати зі скарбами народної мудрості. У кожної групи є конверт із завданнями. Вам потрібно скласти прислів’я та пояснити їх значення.(слайд)
Фізкультхвилинка
- А зараз я пропоную вам відпочити під українську народну побутову пісню «Та орав мужик край дороги…»
-         А тепер прочитаймо назву третьої сторінки нашого журналу.
ІІІ група(впізнай за описом)
(Один учень читає опис тварини, а інші – впізнають її, після чого на слайді висвітлюється її зображення)
1 учень.
Це дуже розумні тварини .У них чудово розвинуті  нюх ,  слух, добра пам'ять . Вони можуть самі повернутися додому за десятки чи сотні кілометрів .Не раз виручали своїх господарів з біди : знаходили їх у снігах  під час бурану. Ці тварини неабиякі чепуруни. Із брудної калюжі вони не питимуть води. А ще  вони довго  своїх друзів так і ворогів.
2 учень.
На тім рогачі, що не був у печі,
Якась куховарка здорова
Ласкаво нам носить харч вдень і вночі,
А звем її грубо…
Корова
         Уособлює материнські сили годувальниці Матінки-Землі.
За українськими повір’ями, коли купуєш її, треба брати
з налигачем, інакше – без прибутку  буде. Перед доїнням треба давати корові шматок відламаного хліба, а не відрізаного, бо молоко відріжеш.
3 учень.
Він є улюбленим птахом . Його назвали на честь божества добра і кохання - Леля. Ну, а як відомо - від кохання народжуються діти. От і приносить їх у наші домівки. До речі, символом Олімпійської збірної України теж цей птах.
4 учень.
Символом матері є саме цей птах. У слов’ян- символ весни і домовитості. Вона на своїх крилах приносить сонячні дні. Часто згадувана  в колядках, щедрівках. У народі вірили, що 14 березня –на Явдохи  вона повертається з вирію.
«Хто гніздо зруйнує, або яєчка візьме, у того обличчя покриється ластовинням», - казали в народі.
5 учень.
Ключі від Вирію Бог доручив  саме її , - говориться в легенді. Відкриває вона  ключами вирій, випускає птахів по черзі на землю. А іще Бог доручив  її лічити  довгі роки життя людям. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкрити його для інших птахів. Тому не встигає вона висидіти пташенят і підкидає яйця в чужі гніздечка. Та як би там не було, про неї в Україні ніхто ніколи не говорив погано. У народних піснях її порівнювали з матір'ю, яка побивається за своїми дітьми.

- Для того, щоб дізнатися назву нашої наступної сторінки, потрібно прочитати народну мудрість. Пропоную розгадати сканворд.
(на слайді зображена ромашка, на пелюстках якої написані склади слів. Діти утворюють слова і вводять у речення (квіти – це нитка, що зв’язує людину і красу).
-Ми зараз поговоримо не просто про квіти, а про квіти-символи, які увійшли до українського віночка. Отже, сторінка «Український віночок». А розкажуть нам про нього Барвик та Лясолька. (мультимедійний посібник «Мистецтво» )
-Діти, ми з вами впродовж кількох уроків вивчали народні традиції, свята, звичаї. Пропоную вам скласти календарик святкових дат. (слайд із символічними малюнками свят та їх назв.)
-А зараз пропоную подорож нашою чарівною країною, а подорожуючи ми будемо з вами доповнювати вірш римами.
 (Слайди)
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна - найкраща ... (у світі).
Моя Україна - це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні... (джерельця).
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки ... (глибокі).
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже.. (сучасні).
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня ... (весела).
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна,... (чудова!)
Її обереги - верба і калина,
Найкраща у світі - моя ... (Україна).
Бо нам найрідніша, Вітчизна і мати,
То як же нам, дітям, її ... (не кохати).
Моя Україна - козацькая слава,
Така волелюбна і мирна ... (держава).
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати,... (відкрила).
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі... (єдина).
Вчитель. Чи сподобалася вам  подорож. Яка чарівна наша країна. А чи хочете ви, щоб вона була ще кращою? Давайте вберемо її у віночок із квітів.
ІV. Підсумок уроку. 
- Сьогоднішній день, діти, незвичайний.
- Як його називають? (Чистий четвер)
Існує повір'я, що на світанні в Чистий четвер ворон носить із гніз­да своїх дітей купати в річці. Хто ску­пається раніше за них, той буде здо­ровий протягом цілого року. У Чистий четвер стригли дітей — «щоб волосся не лізло та щоб голова не бо­ліла».
- Сьогодні ми зустрілися напередодні великого свята Великодня. Тому на завершення хочу вам розповісти легенду. Кажуть, що доля світу залежить від того, скільки писанок кожного року пишеться. Доки пишуться писанки, світ буде існувати, а коли цей звичай зникне, тоді зло знищить світ. Людська любов перемагає найбільше зло. Отже, пишіть писанки, люді добрі.
Вдягла весна мережану сорочку,
Умившись і звільнившись від турбот,
І піднімає волошкові очі
До віщих, до церковних позолот.
Душа стає в цю днину молодою.
Забувши, що слова бувають злі.
Повняться всі старання добротою
На ранньому скоромному столі.
Великдень всіх нас на гостини просить,
Малює сонце полотно небес
І крашанку, як усмішку, підносить.
Разом: Христос воскрес! Воістину воскрес!
(Гостей і всіх присутніх пригощають короваєм)

Виховний захід


Тема: "Будьте здорові, діти!"
Мета: поглибити поняття про те, що для людини головне — це здоров’я. Розвивати вміння берегти його, слідкувати за собою, дотримуватися правил. Виховувати життєву потребу бути завжди здоровим і гарним.
1. Ведуча.
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Миру бажаємо кожній родині,
Щастя, здоров’я – кожній людині!
УЧЕНЬ 1.
Здоров`я людини – найбільше багатство.
Його неможливо ніколи купити.
Його не буває в житті забагато.
Без нього не можна у щасті прожити.
УЧЕНЬ 2.
Здоров`я – це думка і сила щоденна,
Які нам даються від рідної хати.
За нього не ставлять оцінки в щоденник,
Його неможливо, як лист, надіслати.
УЧЕНЬ 3.
Щоб бути здоровим – поради вагомі
В читальному залі, в книжках і журналах.
Вони не нові, але добре знайомі,
Їх можна зустріти у світлих спортзалах.
УЧЕНЬ 4.
Ми іноді чуєм: шкідливо палити.
Та нас не дивує, що диму багато.
Хворобу не важко в житті заробити,
Та краще ніколи про неї не знати.
УЧЕНЬ 5.
Нам треба здоров`я своє шанувати,
Бо люди – це частки безмежного світу.
В нас вірять щоденно і батько і мати,
Ми їхні найкращі омріяні квіти.
Ролик  «Острів дитинства» - «Хай завжди сміються діти»
     У  всіх привітаннях  ми від душі бажаємо один одному в передовсім міцного здоров'я. Чому? Бо здоров'я –  найдорожче, що в нас є. У будь-якому віці бути здоровим – це чудово. А що означає «бути здоровим»? Навіщо бути здоровим? Що впливає на здоров’я людини? Про це ми з вами й будемо сьогодні говорити.
«Народна  мудрість каже …»
                Народна мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я».
     Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаю всім доброго  здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні.
- А як же берегти своє здоров’я?
 - Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти, тому що чистота – запорука здоров’я. А ще виробляти в собі добрі, корисні звички, позбавлятись та уникати поганих, шкідливих.
Розглянемо таблицю. В чому суть фізичного здоров’я?(Пояснюють діти самі кожен пунк )
Але не тільки від фізичного здоров’я залежить наше самопочуття, а й від духовного
Поглянемо на таблицю. (Діти самі пояснюють)
Учитель
А зараз я розповім вам казку «Секрети здоров’я»

      В одній далекій маленькій країні було місто із дивною назвою Здорове. Чи доводилося вам зустрічати у своєму житті міста з такою назвою?  Вам, певно, цікаво дізнатися про походження цієї назви.
   Думаєте,  місто отримало свою назву від того, що було великим і в ньому жило багато людей? Зовсім ні. Здоровим воно було тому, що всі його жителі мали хороше здоров’я, були здоровими. Хіба може бути таке, скажете ви?  Дійсно, важко в це повірити. Саме тому багато людей приїздило у місто Здорове, щоб на власні очі побачити дивних його жителів та розкрити  секрети їхнього здоров’я.
    І що ж вони там бачили? На перший погляд нічого особливого: люди як люди. Але деякі секрети хорошого здоров’я в жителів Здорового дійсно були. слухайте і запам’ятовуйте. Ось ці секрети:
• Якщо робиш зарядку, то і здоров’я в порядку.
• Хто спортом займається, той сили і здоров’я набирається
• Краще їжу розжуєш – довше проживеш.
• Не досипаєш – здоров’я  втрачаєш.
• І дорослим, і малим шкодить тютюновий дим.
• Які звички маєш, так і про здоров’я дбаєш.
• Здоров’я – то скарб людини: бережи його, дитино!

Сценка «Розболілись в зайця зуби»
Автор.
Розболілись в зайця зуби,
З болю в зайця спухли губи.
Зайчиха.
Ох, яке у зайця лихо!
Автор.
Ходить – журиться зайчиха,
Зайця кутає у хустку,
Подає йому капустку,
Моркву з перцем, баклажани,
Все найкраще із баштана.
Відгортає заєць страви,
Сів, зітхаючи на лаві.
До аптеки мчить зайчиха,
Срібні гроші губить з лиха.
У аптеці ведмідь бурий
Готував комусь мікстуру,
А зайчиха вплач з порога.
Зайчиха.
Швидше, швидше допомогу!
Автор.
Біля хати на стежині
Стогне заєць у хустині.
Ведмідь зайця утішає,
Зайцю рота розкриває
І  здіймає зразу крик.
Ведмідь.
Ви відсталий чоловік!
Ви лінивий нечепура,
Ви цураєтесь культури.
І загинуть зуби ваші,
Не з’їсте тоді і каші,
Не кажу вже про капусту.
Заєць.
Чим я, друже, провинився?
Автор.
З жаху заєць затрусився,
Сів на призьбу, гірко плаче.
Ведмідь.
Ти не чистиш зуби, зайче,
І все лихо йде від того.
А твої погані зуби
Доведуть тебе до згуби.
Ось тобі шавлія пахуча –
Від шавлії стане краще.
Ну, а потім думать треба.
А тепер піду від тебе,
Бо й дивитися не хочу
На запухлий ніс і очі.
Автор.
Ліки зайцю пособили,
Знову ходить заєць в силі,
Знову бігає по рясту,
Закупив аптеці пасту,
Щіточки і порошок
І для себе, і для діток.
І щоранку до сніданку
Із дітками-малюками
Чистить зубки коло дуба –
Й не болять у зайця зуби.
Мультфільм «Про планету зубів»
Гра склади грінки щоб було прислів’я.
Об’єднаємося по 4 чоловіка в групи, у кожної групи по 4 прислів’я. початок прислів’я на голубеньких листочках – закінчення на жовтих
Поки грає музика, складаються грінки
Без здоров'я                                          немає щастя. 
Веселий сміх -                                      це здоров'я. 
Доки здоров'я служить,                       то людина не тужить. 
Було б здоров'я,                                    а все інше наживемо. 
Бережи одежу знову,                            а здоров'я змолоду. 
Вартість здоров'я знає лише той,        хто його втратив.  
Весела думка -                                      половина здоров'я. 
Глянь на вигляд і  про здоров'я          не питай. 
Здоровий злидар щасливіший від      хворого багача. 
Здоровому все                                      на здоров'я йде, 
Здоров'я більше варте,                        як багатство. 
Здоров'я  за гроші                               не купиш. 
Здоров'я -                                             найдорожчий скарб. 
Іржа залізо їсть,                                  а чоловіка - хвороба. 
Люди часто хворіють,                       бо берегтися не вміють. 
Сміх краще лікує,                               ніж  усі ліки. 
У кого що болить,                             той про те й гомонить. 
Хворому і мед                                    гіркий. 

Учитель
А тепер давайте перевіримо відповіді.
 (Учитель читає діти перевіряють, потім піднімають руки у кого 4 вірних,  3 вірних і т.д.)
СТУК У ДВЕРІ
відкриваються двері, входить Шапокляк
 Шапокляк
Ви мене звісно не кликали, але я до вас прийшла на свято здоров’я і принесла свої поради
(Витягає з сумочки поради скручені в рулон)
 Ваша вчитель все говорила не правильно
Ось поради про ваше здоров’я від Шапокляк.(читає з листка)
Від світанку й до зорі
Радять дітям лікарі
Алкоголю не вживати,
Цигарок до рук не брати
І не їсти блекоту.
Не курити наркоту.
Я ж вам, пані Шапокляк,
Раджу все робить не так!
Дам поради залюбки —
Все робити навпаки.
Це ж і весело, й цікаво,
І для діток є забава.
Нащо вам здоровим бути?
Треба зразу все забути!
І поради лікарів,
Й застереження батьків.
Та й не тільки вчителі
Вчать дітей на цій Землі!
Я умію теж навчити!
Нащо вам здоровим жити?
Йдете в школу - закуріть
І диміть, диміть, диміть!
Замість чаю пийте пиво
І хворійте всі щасливо!
Як дитина занедужа,
Це чудово дуже-дуже!
Бо не треба в школу йти,
Можна в ліжечко лягти,
День і ніч у нім лежати
І тихесенько вмирати.
Нащо сонце променисте,
Нащо вам повітря чисте?
Коли можна закурити,
Вік свій трохи вкоротити!
Бути хворим так приємно,
Всі тоді говорять чемно.
На твою велику втіху,
Твоїм рідним не до сміху.
А тебе ніхто не вчить.
Як на білім світі жить.
Ще у мене є порада,
Дітям я сказати рада.
Нащо вам здоров'я мати?
Краще хворим пролежати!
Бо ж не треба з дітьми гратись,
Ні гулять, ні розважатись,
А ні в той футбол ганяти,
М'яч в ворота забивати.
Їжте блекоту й дурман,
В голові носіть туман.
Бо дурним приємно бути,
Можна геть усе забути.
І усім наперекір
Покурити йдіть у двір!
Там на вас давно чекають
І дурман в руках тримають
Ви спиталися у мами
Чи і я роблю так само?
Ні! Звичайно не роблю!
Я себе завжди люблю!
Знайте, пані Шапокляк
Робить все завжди не так,
Як говорить вам робити,
Бо вона ще хоче жити!
Гарно жити й процвітати
Та міцне здоров'я мати!
Тут відкриваються двері, входить Мийдодір
Мийдодір

Я - Великий Умивальник, 

Славнозвісний Мийдодір, 
Умивальників Начальник 
І мочалок Командир! 
Тільки тупну я ногою, 
Тільки крикну: "Воювать!" - 
У кімнату цю юрбою 
Умивальники влетять 
І загавкають, завиють, 
Заскрегочуть, завищать
Ти чого це Шапокляк дітям негарні поради даєш.
Наші дітки чепурненькі
Наші дітки всі гарненькі,
А тебе я зараз вижену, Бо поради твої не потрібнім їм.

Шапокляк
Не треба мене виганяти
Я виправлюсь!
Ви вірите мені?
Мийдодір
Повіримо їй?
Діти
Так
Мийдодір
Тоді сідай, і діткам не заважай
Слухай уважно і запам’ятовуй.
(Шапокляк сідає)
Мийдодір
Я теж послухаю відповіді на вікторину, яку приготував вам вчитель.
(Мийдодір сідає)
Вчитель
    Ви трішки відволіклись, я пропоную вам невеличку вікторину. Відповідати можна всім, але дотримуємось елементарних правил: піднімаємо руку, не перебиваємо товариша, не кричимо.
Вікторина
1. Номер служби «швидкої допомоги» (103)
2. Зіткнення автомобілів (ДТП)
3. Він визначає межі пляжу (буй)
4. Номер рятувальної служби (101)
5. Щоденний розпорядок дня (режим)
6. Цією хворобою людину можуть заразити собаки, коти або дикі тварини (сказ)
7. Найпоширеніша хвороба зубів (карієс)
8. Якого кольору машини пожежно – рятувальної служби? (червоного)
9. Найкращий відпочинок для мозку (сон)
10.  Номер телефону аварійної служби газу (104)
11. Найнебезпечніша складова цигарок (нікотин)
12. Скільки хвилин на день дитина може сидіти за комп’ютером   (15 – 30 хв.)
Учитель
Відразу  ролик пісня про овочі
Як ви вже здогадалися мова піде про …..?????
поговоримо про цілющі властивості деяких продуктів
1.     Про  цілющі якості часнику знали з давніх-давен: давні греки їли його перед боєм, бо вважали, що він додає хоробрості і відганяє смерть; наші предки говорили, що він вберігає від тисячі хвороб; а сучасні лікарі говорять, що це прекрасний профілактичний засіб від простудних захворювань та грипу.
Ролик «Мій дід любив часник»
Учитель
А наступний ролик про користь овочів та фруктів, а саме – вони у нас на екрані
  Ми сьогодні  багато говорили про здоров’я. Хочеться сподіватись, що ви зробите відповідні висновки і вони матимуть гарні наслідки. Адже з цього ми починали сьогоднішню розмову: «Здоров’я дитини – багатство нації»
Учень 6
Здоров'я – основа всього на світі.
Здоровими бути бажають всі діти.
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і зручно вдягатись.
Себе гартувати водою і сонцем.
І солодко спати з відкритим віконцем.
Поводитись добре, усіх шанувати.
Не плакати і не капризувати.
Учень 7
З хорошими словами подружіть,
Веселими та добрими живіть.
Здоров'я бережіть поки малі,
І мудрими ідіть по цій землі.
Хай кожен з вас запамятає,
Що без здоров'я щастя не буває.
А є здоров'я, буде все як треба.
Сміятиметься сонечко із неба.
А вам весь світ постелиться під ноги,
Щоб ви пройшли усі дороги.
Здорові діти – нація здорова.
Багата Україна і чудово.
То ж,діти, ви здоровими ростіть
В майбутнє добрими ідіть!
Учитель
Ось і закінчилась наша гра – подорож. Я впевнена, що всі ми навчимося цінувати своє здоров`я, уникати шкідливих звичок.
Усе в житті піде чудово,
Якщо будеш ти здоровим.
Пам`ятати будеш твердо,
Що і як робити треба,
Щоб тобі земля і небо
 У ділах допомагали,
Силу і любов давали.
Тож розумного навчайся,
А шкідливого цурайся,
Будь веселим і кмітливим
, Будь здоровим і щасливим!
Здоров'я - це багатство,
Яке Господь нам дав,

І треба, щоб з дитинства

Його ти цінував.
Здоров'я не придбаєш
За гроші, пам'ятай.
 Його від Бога маєш,
Про це не забувай!!!

ВИХОВНИЙ ЗАХІД
  «ПРОЩАВАЙ, 1 КЛАС»

  










                                                     Вчитель: Даценко О.О.
















2019



















Тема: ПРОЩАВАЙ, 1 КЛАС!
Дійові особи:
Сорока, Баба Яга, Пеппі, Помилка, Букви, Алфавіт, Лаксики
                                                                        
                                                   Хід свята
Учні
1. В небі сонечко сіяє, заглядає у наш клас.
    І воно, напевно, знає, що сьогодні свято в нас.

2. Перший раз, перший клас, рік назад прийняв ти нас.
    Цілий рік ми працювали, розумнішими ми стали.

3. Ми старались, ми трудились,
    Багатьох ми справ навчились.

4. Ми навчилися писати і читати, й рахувати,
    Додавати, віднімати, малювати і співати.

5. А ще креслити, ліпити, різні іграшки робити,
    У спортивні ігри грати і з скакалкою стрибати.

6. Мову свою українську любити,
    Гарно писати, з книжками дружити.
    Так багато ми навчились і всім класом подружились.

7.  Ми всіх гостей вітаємо і дуже вам радіємо.
     Усі вже букви знаємо, книжки читати вміємо.

8. Пройшов вже рік. Багато це, чи мало?
    Коли нас, шестирічних, вели за руку мами

    З великими букетами, з портфелями новенькими,

    Боялись всього навкруги, бо ще були маленькими.

9. Були ми всі смішними малюками.
    Зайшовши вперше в наш просторий клас,
    Отримали ми першу книжечку - Букварик.
    Й за парту сіли ми найперший раз.

ПІСНЯ «Ми першокласники»

Учень Наш клас - одна шкільна родина.
            І цілий рік ми разом вчились і росли,
            Дівчатка й хлопчики, веселі і кмітливі,
            Чудові однокласники мої.

Учень Раді ми усі вам дуже, веселіться з нами, друзі,
             Дідусі й бабусі, наші тата й мами.
             Добре, що прийшли до нас у наш дружний 1 клас.
Вчитель Наше свято - це ваша перша сходинка в шкільному житті, яку ви подолали власною працею. Зі словами подяки я звертаюся до ваших батьків. Це вони доклали багато зусиль для того, щоб ви читали. Вони разом з нами раділи нашим маленьким перемогам.

Учень Татусю наш! Мамуся рідна!
            Ну як же вам не дякувать в цей час!
            За те, що розум, щедрість, вміння –
            Все віддаєте ви для нас.
            За вашу працю, ласку і любов
           «Спасибі» скажемо вам знов.

Вчитель А тим часом дітки наші підросли і стали вважати себе дорослими.
Але дорога у доросле життя нелегка. Дякуючи батькам ми разом подолали тільки першу сходинку в шкільному житті.
А як було тяжко починати читати, писати. Не слухалися букви маленьких дитячих рук.

 (Лунає дзвоник)
Учень Ми пам’ятаєм той дзвінок веселий, що пролунав нам в перший раз,
Коли прийшли ми з квітами до школи у свій найкращий 1 клас.
Учні

1. Уроки такі довгі,
Немає їм кінця.
А хочеться погратись,
Сховатись за стільця.
2. Недавно - дуже дивно –
Здавалося мені,
І як писати рівно
Ці літери трудні.

3. Стараюсь я немарно, кривуль ніде нема,
І ручка пише гарно, виписує сама.
І літеру, і кому я можу написать.
Цікаву, товсту книгу без мами прочитать.

4. Читати ми навчились,
Писати гарно теж.
Ніколи не лінились,
Невдаху не знайдеш.
5. Ми зрілі вже малята,
Але не малюки,
 Бо цілий рік у школі
Учились все-таки.


Вчитель Першокласники, стривайте! Щоб продовжити нам свято, запросимо ще одного гостя.
(Заходить Алфавіт)
Алфавіт.  Добрий день, друзі!
Я мандрую по країнах, я з абеткою дружу.
І малечу, як зустріну, грамоті одразу вчу.
От ми гуртом і розберем,
Як ви мене учили.
Чи всі зі мною, з Алфавітом,
Весело дружили?

Діти Любий наш, Алфавіте, ми тебе вітаємо
         І тобі веселу пісню зараз заспіваємо.

ПІСНЯ «Ми навчились грамоти»

Вихід сороки  (Лунає музика. Танцює сорока. Знаходить «Журнал-підручник», розглядає його.)
Сорока  Що це? Що це? Подивіться!  
               Це не звір, не  гриб, не птиця.
               Таке гарне, кольорове, мов метелики чудові.                                                                                        (Бере Журнал-підручник, розсипає букви)

Алфавіт. Ой, сорока-білобока, що ж  ти наробила?
               Усі літери вмить в лісі розгубила.

Сорока. Ти хто?

Алфавіт.  Я бідний алфавіт, що маю робити,
                Як тепер мені без літер грамоти учити?

Сорока.       Треба букви позбирати і до ладу поскладати.
                      У цьому казкові герої нам будуть допомагати.
        
Вихід Лаксиків під музичний супровід
Лаксик 1.          Добрий день, малята. Поспішали до вас на свято,
                           Чи добре навчились за рік ви читати?
Лаксик 2.                  Чи зможете з літер слова складати?
                                     Ну що ж, перевірити це доведеться,
Лаксик 3.                   Герой-першокласник, напевно, знайдеться,
Лаксик 4.            Який не боїться читати й складати.
                              Виходьте! Я буду вас перевіряти.

КОНКУРС «Склади слово»

Баба Яга  Привіт, малявки! Тут мені сорока на хвості принесла, що ви букви шукаєте. Я вам їх поверну. Якщо ви правильно будете відповідати, то станете моїми друзями. Відповідайте «так» або « ні».

- Треба гарно вам читати? (Так)
- Треба менших ображати? (Ні)
- На перервах верещати? (Ні)
- Парти всі розмалювати? (Ні)
- Друзів треба виручати? (Так)
- Треба слухати матусю? (Так)
- Тоді дратуйте хоч бабусю! (Ні)
- У класі вибийте шибки! (Ні)
- Вчительці робіть все навпаки! (Ні)
- Чи хочете друзями моїми стати? (Ні)

- Та я ж вас краще вчительки буду навчати! (Ні)
Тоді беріть свої букви і забирайтеся геть. З такими розумненькими і добренькими я й сама не хочу дружити.
 
Вихід Пеппі під музичний супровід  
Пеппі  Я весела і безтурботна дівчинка. Навчання мене не цікавить. Люблю нашкодити, посміятись. Сподіваюсь, що ви такі самі і школа вам не потрібна. Якщо доведете, що я не права, віддам букви.

  

1. Я прийшов до школи вчитись,

Бо поставив за мету:

Скоро стану президентом,
Тільки трохи підросту.
2. Я також прийшов учитись,

Бо вже вирішив давно:

Буду, мабуть, футболістом,
А може, зіркою кіно.
3. Поки ще казати рано,

Може, в бізнес я піду,

Чи фотомоделлю стану,
Як за ростом підійду.
4. Я банкіром хочу стати –
Полюбляю рахувати.
5. А я буду депутатом, 
Бо люблю голосувати.
6. А я у лікарні

Після закінчення школи

Всім робитиму уколи.
7. Мрію стати альпіністом,

Коли трохи підросту.

А, можливо, парашутистом –
Полюбляю висоту.
8. Мріємо! Мріяти не рано!

Кажуть, роки швидко мчать.

Якщо будемо старанні,
В школі нас всього навчать!


Пеппі Здається, ви мене переконали. Літери ваші. А я піду до школи записуватись.

Помилка Я Помилка лукава, погана в мене слава.
Букви плутаю, бува, перекручую слова.
Прислів’я я порозрізала, якось докупи поскладала.
Ну що, розумні первачки, мої знайдете помилки?
Якщо літери отримати бажаєте,
Попрацювати добре маєте.
(Показує дітям картки, на яких записані прислів’я з помилками. Діти їх виправляють).
 (З’являється сорока, веде з собою дітей з буквами М – Ч)
Сорока Довго в лісі я літала, в кожний кущик заглядала,
               Щоб тобі допомогти позбирати букви ці.   
                                                                                    (Діти читають вірші про букви)

Тигреня весь день ричить. Яку букву воно вчить? (Р)
Ну, звичайно, всім відомо. Буква Р для всіх знайома.
Буква С
Сіла мишка у куток, з'їла бублика шматок.
Мишку налякав наш пес. Залишилась буква…(С).

Буква Ч
 Тихий вечір наступає,
 В річці човник пропливає.
 Черепаха в тім човні
 Зорі розгляда ясні.


ПІСНЯ «Черепаха аха-аха»

Алфавіт. От тепер в порядку вся алфавітова сім’я.


Дякую, дітки, за пісню дзвінку.

Сюди я запрошу ще книжку одну.


Діти


Перший клас навчає нас читать,

Перший клас навчає нас писать!
Головне навчає всіх дітей дружить!
Через те, що разом веселіш!
Через те, що разом ми сильніш!
Через те, що разом нам цікаво жить.


   Нагородження учнів дипломами першокласників


Алфавіт Обіцяйте не лінитись,

              На «відмінно» й «добре» вчитись.


Учні Обіцяємо!

ТАНОК «Танцюльки першокласників» 
Учень
Останній дзвоник пролунає, підручники закриті.
Вже море й ліс стомилися, чекаючи на нас.
 Йдемо сьогодні з першого в канікули і літо.
Та знаєм : на повернення чекає другий клас!

Вчитель:
Вам, шановні батьки, «Спасибі» хочу я сказати
За допомогу у навчанні, старанність, витримку, любов.
За те, що вчились рахувати, старанно букви всі писати
Та гарно - гарно малювати. Це перший крок!
Попереду - ще десять років! Отож, навчайтеся, батьки,
І кожен день робіть уроки!

Дорогі діти! Шановні гості ! Наше свято добігає свого кінця. Ми щиро вдячні тим, хто завітав на наші перші жнива. Сподіваюсь, що зібрані зернятка знань проростуть рясним урожаєм у майбутньому, а тепло сьогоднішнього свята залишиться у серцях наших дітей назавжди!
Я бажаю вам, дорогі діти, успіхів у навчанні, а вам, шановні батьки, — бачити своїх дітей завжди здоровими і щасливими.

Учень  У нас усіх прощальний настрій, і ми схвильовані украй!
        Скажемо разом: «Канікули і літо, здрастуй! Перший клас, прощавай!»
   
Вчитель 
У дружбі й радості зростайте,
Хай сонце щастя світить вам щораз.
І перше свято це запам’ятайте.
Нехай щастить вам в добрий час.







Перший урок

«Добре тому жити, хто вміє дружити».


                                                                                                                                        Підготувала учитель
початкових класів
Даценко Оксана Олександрівна
Мета. Розкрити значення дружби в житті кожної людини. Сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, створенню дружнього дитячого колективу. Вчити правильно обирати собі друзів, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі. Розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати, висловлювати свою думку.
Виховувати тактовне ставлення до людей, потребу в друзях, чемне ставлення учнів одне до одного, доброзичливість.
Очікувані результати:
·                     розуміти, з чого починається дружба;
·                     знати, кого називати другом;
·                     вміти знаходити шляхи примирення.

Перебіг уроку
І. Організаційна частина
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
ІІ. Вступна бесіда
Ось і промайнуло тепле літо. Я рада вітати вас в нашому світлому класі. Ви відпочили, набрались сил і готові вчитися. Любі діти, я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров’я та здійснення всіх бажань. І наші друзі лаксики теж прийшли привітати вас з початком нвчального року.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Про що ж ми сьогодні будемо з вами розмовляти? Я пропоную вам разом із лаксиками пройти по лабіринту і дізнатися тему сьогоднішнього уроку.
(Додаток 1)

«Добре тому жити, хто вміє дружити». (Додаток 2)
Сьогодні, діти, ми разом посадимо і протягом навчання будемо ростити дерево доброти і дружби. Ось воно. Стовбур та гілочки в нього вже є, а от не вистачає чого? (Коріння)
(Додаток 3)
     Лаксики хочуть дізнатися:
-         Як же почуває себе дерево, у якого немає або мало коріння? Так само себе почуває людина, в якої немає друзів.
 Тому сьогодні ми поділимося роздумами, що таке дружба, з чого вона починається, кого називати другом, яким повинен бути справжній друг, спробуємо визначити правила дружби. Як тільки ми розвʼяжемо ці питання, наше дерево зросте і зміцніє.

ІV. Основна частина
-         Зараз разом із лаксиками ми пограємо у гру.
1.                Гра-розминка «Це мій кращий друг i я!»
Якщо відповідь  про вас, промовляєм хором враз:
«Це все я, це все я, це мій кращий друг i я»
Якшо нi-то мовчимо i тихенько сидимо.
А тепер давайте грати - треба вам відповідати.
Рано - вранці хто піднявся?
А хто сонсчку всміхався?
Хто веселий i бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім i клас?
Хто приходить зранку в класс із запізненням на час?
Хто yмiє берегти ручки, зошити й книжки ?
А хто граючи в футбол у вікно заб'є нам гол?
Хто веселу вдачу має i yciм допомагає?
-                    Віповідали ви чудово, отже, приступаємо до роботи.
-                    Допоможіть лаксикам правильно закінчити прислів´я.
2.                Робота з прислівями

Без вірного друга-                        дорожчі від багатства.
Людина без друга,                        велика туга.
Дружба та братство                      а знайдеш тримай.
Друга шукай,                                як дерево без коріння.
(Додаток 4)

- Які ще прислівя про дружбу ви знаєте?
*Людина без друга, як їжа без солі.
*Вірний друг-то найбільший скарб.
*Нових друзів наживай, а старих не забувай.
*Дружба все переможе.
*Дружбу дружбою шукають.
*Маєш друга - бережи, не маєш - знайди.
*Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє.
*Не той друг, що медом маже, а той що правду каже.

- Отже, в нашого дерева з'являється корінець «близькі стосунки».
- Наші лаксики хочуть зрозуміти, кого можна назвати «добрим другом»

3.     Зараз ми з вами пограємо в гру, яка має назву
 «Якщо ти добрий друг, то повинен».

Умови гри: Я читатиму вирази, якщо добрий друг це повинен робити, то ви
підніміть руки вгору i потрясітъ ними, а якщо нi, то нічого не робіть.
Обманювати своїх друзів
Не брехати друзям
Говорити брехню поза очі
Допомагати друзям у складних ситуаціях
Підтримувати один одного
Насміхатися над друзями
Не залишати друзів у біді
Заступатися за друзів
Говорити друзям правду
Ображати друзів
Піклуватися про друзів.
-                    Молодці, діти. Добре виконали завдання і на нашому дереві з'являється корінь «взаємна допомога».

4.     Розв’язування проблемних завдань
                 Учитель: Говорити про поведінку інших легко, а як би ви вчинили в таких ситуаціях? Гарно подумайте і допоможіть лаксикам вчинити вірно.
                 Ситуація 1. Дівчинка обурено скаржилась мамі: «У нас у дворі є такий поганий хлопчик – увесь час мене називає Валькою». «А ти як його називаєш?» - запитала мама – «Я його взагалі ніяк не називаю. Я йому просто кричу: «Ей,ти!»
-                              Чи правильно вчинила дівчинка? (Дівчинка сама повинна звати хлопчика по імені , показуючи йому приклад.)
 Ситуація 2 . У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель вона несла в голій руці.
- Рука в мене замерзла страшенно! - поскаржилась Оленка подружці.
Наталка відповіла:
-А в мене ні.
Так вони йшли до самого дому.

 - Що можна сказати про Наталку?
 - Як потрібно було їй зробити?
Ситуація 3.  Це було ранньою весною. Маринка йшла до школи.  Дорога була погана, а вона в черевиках. І наскрізь промочила ноги. Прийшла в клас. Дівчата обступили її, занепокоїлися: «Скоріше знімай черевики і грій ноги». А Валя (вона жила близько від школи) збігала додому і принесла валянки. Хороше було Маринці в той день - ногам тепло і на душі радісно!

  - Чому дівчинці було радісно?
  - А ваш друг приходить вам на допомогу?
  - А ви йому?

Слова вчителя.
-                              Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим.  І навпаки, грубість, черствість, байдужість до самопочуття людини, її долі – засуджуються дорослими та однолітками.
Отже, будьте,діти, милосердними, говоріть теплі, щирі слова один одному, робіть добрі справи, здійснюйте гарні вчинки, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне – у вашому серці!
                
Корінь «турботливе ставлення»

5.     Фізкультхвилинка
Гра «Хвиля»
Ваше завдання: сісти в одне коло, взятись за руки, не спираючись на підлогу, піднятись всім разом, не створюючи хвілю. (виконати 2 – 3 рази)
                            
А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш
про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете
добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!

-                    Це корінь «Спільні інтереси, смаки, погляди».

А тепер нам потрібно виконати завдання для того, щоб на нашому дереві з'явилися листочки. Для цього ви повинні обвести свою долоньку, вирізати її вибрати ознаки дружби з наданих слів і розмістити їх на листочках долоньках.
Щирість, доброта, жадібність, довіра, злість, грубість, турбота, щедрість, повага, чуйність, байдужість, чесність, жорстокість, надійність.
-         Я думаю, що ви зрозуміли і зможете пояснити лаксикам, чи легко бути другом?    (Ні, важко, так як треба самому бути хорошою людиною)
–  Отже, хочеш мати друга – будь ним. Це мудре старе правило. Потрудися душею для людини,що знаходиться поруч , сприйми її радощі й негаразди як свої власні, подумай про те, як зробити її життя щасливішим, не пожалій для цього ні сил, ні часу.
Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу   можна легко зруйнувати грубими, недоречними жартами.  Вам ще доведеться крокувати з класу в клас  пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
 V.Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
- Що означає «дружити»?



Додаток 2









































Комментариев нет:

Отправить комментарий