Математика 19 тиждень
91 заняття С.2-3, 8-9
Тема. Опрацювання сприйнятого матеріалу. Множення і ділення на 5.
Залежність результату множення і ділення від зміни одного з компонентів при
сталому іншому. Числові вирази на дві-три арифметичні дії. Збільшення/зменшення
числа у кілька разів. Задачі на збільшення/зменшення числа у кілька разів.
1.Завдання за малюнком на с. 2-3.
Учитель
організовує роботу дітей з інформацією математичного змісту за світлинами на
ст. 2-3. Орієнтовні запитання/завдання: визначити кількість світлин;
дівчат/хлопчиків на світлинах; світлин, на яких зображено дітей, які дбають/не
дбають про своє здоров’я тощо. На основі визначених числових даних дітям
пропонується скласти задачу на відношення різницевого порівняння/взаємозв’язку
між частинами і цілим (за вибором учителя з урахуванням навчальних потреб
класу).
2. Завдання на полі на с.3.
1. Дітям
пропонується виконати усні обчислення за поданим алгоритмом і записати
результат. Відпрацьовується уміння множити на 10.
2.
Дітям пропонується визначити числа, що закриті геометричними фігурами. Якщо до
цього діти визначали «закриті» числа способом підбору, то тепер можна пояснити
їм спосіб визначення числа за допомогою дії ділення (додається один і той самий
доданок 3 рази, отже, щоб його знайти необхідно результат поділити на 3). У
випадку, коли дітям важко зрозуміти, можна спочатку зробити ще один крок: замінити
вираз на додавання виразом на множення (
)
3.
Дітям пропонується виконати порівняння числових виразів без обчислень,
обґрунтовуючи результат порівняння на основі взаємозв’язку між додаванням і
множенням. Учитель зорієнтовує дітей спочатку визначати однаковий компонент, потім порівнювати інший
компонент/компоненти.
4. Дітям пропонується визначити
кількість кубів у споруді; доцільно за умови наявності часу запропонувати
порівняти кількість кубів у першому ряді і другому ряді; запитати, чи можна
порівняти кількість кубів за кольором (ні, бо ми не бачимо, якого кольору
приховані у першому ряді куби).
3. Завдання на с.8.
Звертаємо увагу вчителів на те, що запропонована в
проекті система роботи над таблицею множення має такі ключові позиції:
1) опрацювання таблиці
множення здійснюється у такій послідовності: від ознайомлення з узагальненою
таблицею множення, формування в учнів розуміння принципів її побудови,
послідовного вивчення груп таблиць, що мають спільні ознаки (перша група – множення
чисел 1, 10; друга група – множення числа 5; третя група – множення чисел 2, 4,
8; четверта група – множення чисел 3, 6, 9; п’ята група – множення числа 7, що
входить до усіх попередніх випадків, окрім рівності 7 · 7 = 49) до поступового
засвоєння результатів;
2) опрацювання таблиці
передбачає поетапне розфарбовування її частин дитиною олівцями різного кольору відповідно
до порядку вивчення визначених у п. 1 груп: перша група – множення чисел 1, 10;
друга група – множення числа 5; третя
група – множення чисел 2,
4, 8; четверта група – множення чисел 3, 6,
9; п’ята група – множення числа 7);

3) принципово важливим
методичним прийомом є використання кольору, яким у таблиці виокремлюються
випадки, що мають спільні ознаки; під час обчислень, розв’язування задач на
множення і ділення колір дозволяє ілюструвати спільні ознаки в моделях задач,
виразів, рівностей, візуалізувати відношення між даними і шуканим задачі,
компонентами і результатом дії, множенням і додаванням тощо;
4) системне включення в
заняття вправ на лічбу «двійками»,
«трійками» і т.д. у прямому і зворотному напрямках, чим забезпечується
засвоєння результатів табличних випадків множення; доцільно таку лічбу
поєднувати з фізичними вправами під час фізкультхвилинок;
5) виконання усіх
обчислень з опорою на таблицю множення, у тому числі і під час виконання
самостійних/контрольних робіт. Звертаємо увагу: таблицю напам’ять не вивчаємо,
а вчимо нею користуватися під час обчислень. Очікуємо, що табличні випадки
множення/ділення усвідомлено будуть засвоєні орієнтовно до кінця І семестру 3
класу (протягом року – з січня в 2 класі по січень в 3 класі)
1.
Дітям пропонується з’єднати
лініями вирази з однаковими значеннями, не виконуючи обчислень.
Відпрацьовується розуміння взаємозв’язку між додаванням і множенням; засвоєння
множення на 1. Далі пропонується визначити зайву пару виразів (5 · 1 + 5 = 5 · 2); передбачити, над яким новим матеріалом працюватимуть на
цьому занятті.
2.
Дітям пропонується зафарбувати у таблиці результати множення на 5
олівцем жовтого кольору (розглядаємо випадки і по горизонталі, і по вертикалі);
установити закономірність складання виразів та продовжити її. У
результаті виконання завдання діти мають дійти висновку, що кожен наступний
добуток більший на 5; що число, що є добутком, у розряді одиниць має або 5, або
0; 5 – при множенні на непарне число, 0 – при множенні на парне число. Щоб діти
могли це визначити, можна запропонувати підкреслити олівцем одного кольору
рівності, в яких добуток закінчується 0; олівцем іншого кольору – рівності, в
яких добуток закінчується 5.
3.
Дітям пропонується обрати серед чисел «трійку» таких, з яких можна скласти 4
рівності; записати рівності. Виконання завдання можна організувати у групах
(кожна група обирає одну «трійку» чисел).
4.
Дітям пропонується з’єднати рівняння
з його розв’язком; обвести імена
тих учнів, які обрали продукти здорового харчування.
4. Завдання на с. 9.
5.
Дітям пропонується позначити задачу, до якої подано модель; завершити побудову
моделі; розв’язати цю задачу. Для того, щоб діти змогли зробити вибір,
радимо спочатку запропонувати визначити та підкреслити в задачах об’єкти, про
які в них йдеться. У першій задачі йдеться про відношення між одним об’єктом:
ложечками меду в 5 склянках і ложечками меду в 1 склянці; у другій задачі
йдеться про відношення між двома об’єктами: масою лимонів і масою яблук. У
моделі об’єкти позначені двома відрізками, які порівнюються між собою, тому
модель складена до другої задачі.
6.
Дітям пропонується скласти та записати рівності за моделями.
Роботу можна організувати у групах.
7.
Дітям пропонується скласти задачі
про фрукти в кошику здоров’я за поданими моделями та розв’язати їх. За
результатами роботи над задачами (якщо дозволяє час і навчальні можливості
дітей) доцільно запитати у дітей, що спільного між задачами (один з об’єктів –
яблука; розв’язок першої задачі є числовим даним другої задачі) та
запропонувати скласти задачу про відношення між грушами, яблуками і апельсинами
(У кошику було 5 груш, яблук – у 4 рази більше, ніж груш, а апельсинів – у 10
разів менше, ніж яблук. Скільки апельсинів у кошику здоров’я?)
8.
Дітям пропонується визначити порядок дій для обчислення виразів
і підкреслити першу дію; знайти значення виразів; скласти з букв назву
корисного для здоров’я продукту (йогурт). Важливо акцентувати увагу дітей на
порядку виконання дій у виразах.
9.
Дітям пропонується записати показники ваг на другому малюнку, якщо всі
кавуни мають однакову масу.
10.
Дітям пропонується визначити, скільки слив
важать 2 яблука; 1 груша; домалювати необхідну кількість слив. Під час
виконання завдання важливо, щоб діти вголос висловлювали свої міркування
Завдання для
селфі-треку вчитель пропонує на власний розсуд.
92 заняття С.12-13, 18-19
Тема. Опрацювання сприйнятого матеріалу. Табличні
випадки множення і ділення на парне число (2,
4, 8). Парні і непарні числа. Числові вирази на дві-три арифметичні дії
Збільшення/зменшення числа у кілька разів та на кілька одиниць. Порівняння
задач на збільшення/зменшення числа у кілька разів і задача на
збільшення/зменшення числа на кілька одиниць.
1.Завдання за малюнком на с. 12-13.
Учитель організовує роботу дітей з інформацією математичного змісту за
сюжетним за малюнками на ст. 12-13. Орієнтовні запитання/завдання: визначити
кількість дівчат/хлопчиків; дорожніх
знаків усього; дорожніх знаків певних форм; будівель тощо. На основі
визначених числових даних дітям пропонується скласти задачу на відношення
різницевого порівняння/взаємозв’язку між частинами і цілим (за вибором учителя
з урахуванням навчальних потреб класу).
2. Завдання на полі на с.13.
1. Дітям пропонується виконати обчислення за поданим алгоритмом
(повторюються вивчені випадки множення на 5, ділення на 10; 1.
2. Дітям пропонується визначити числа, що закриті геометричними фігурами
(аналогічно до завдання на полі на с. 3).
3. Дітям пропонується виконати
порівняння числових виразів без обчислень, обґрунтовуючи результат порівняння
на основі взаємозв’язку між додаванням і множенням.
4. Дітям пропонується скласти за
малюнком і таблицею задачу та розв’язати її. (У басейні проходили змагання з
плавання. Олесь обрав не першу й не другу доріжки; Надійка – не третю й не
четверту; Петрик – не першу й не третю, а Ліда – не другу, не третю й не
четверту. Яку доріжку в басейні обрав кожен плавець?
3. Завдання на с.18.
Робота організовується аналогічно до попереднього заняття.
1.
Дітям пропонується з’єднати
лініями вирази з однаковими значеннями, не виконуючи обчислень.
Відпрацьовується розуміння взаємозв’язку між додаванням і множенням; засвоєння
множення на 15. Далі пропонується визначити зайву пару виразів (4 · 3 + 4 · 2 = 4 · 5); передбачити, над яким новим матеріалом працюватимуть на
цьому занятті.
2.
Дітям пропонується результати множення чисел 2; 4; 8; зафарбувати у
таблиці відповідно олівцем рожевого; оранжевого; фіолетового кольорів
(розглядаємо випадки і по горизонталі, і по вертикалі; множення кожного числа опрацьовуємо в таблиці окремо). Потім дітям
пропонується визначити спільні результати для множення трьох чисел. У
результаті виконання завдання діти мають дійти висновку, що при множенні парних
чисел добуток теж є парним числом. За умови наявності часу/навчальних
можливостей дітей сприйняти дану інформацію можна показати залежність добутків у ряді виразів: 2 · 2 = 4; 4 · 2 = 8; 8 · 2 = 16 (Перший множник збільшується у 2 рази, добуток також
збільшується у 2 рази). Важливо, щоб до усіх цих висновків діти доходили самі у
процесі виконання практичних завдань. У зошиті може бути такий запис
опрацювання залежності:

3.
Дітям пропонується виконати ділення
за зразком, використовуючи таблицю
множення; підкреслити вирази, у
яких дільник дорівнює частці. (Відпрацьовується уміння встановлювати
взаємозв’язок між діленням і множенням).
4.
Дітям пропонується визначити пропущені у виразах числа; навести рамки
з цими числами відповідно до кольору рамок з виразами; записати рівності.
У комплексі у ході виконання завдання діти відпрацьовують уміння визначати пори
року за їх ознаками та обирати відповідно до погоди взуття, одяг.
3. Завдання на с.19.
5. Дітям пропонується прочитати пояснення дітей лаксику та позначити на числовій прямій парні числа.
6. Дітям пропонується обрати модель до кожної задачі; розв’язати задачі; розфарбувати у розв’язаннях задач ту
частину, якою вони відрізняються; пояснити
відмінності. (Відпрацьовується уміння розрізняти відношення різницевого
(на) і кратного (у) порівняння). Клітинку біля першої задачі розфарбовуємо
олівцем зеленого кольору (оскільки у 3 рази більше означає, скільки разів менша
величина поміщається у більшій); біля другої – олівцем жовтого кольору
(оскільки на 8 л більше означає стільки ж та ще, що показано на останній
моделі).
7. Дітям пропонується підкреслити у виразах першу дію
обчислення; знайти значення
виразів; скласти з букв назву
камінців, по яких корисно ходити босоніж (галька).
8. Дітям пропонується розв’язати
задачу; домалювати шапочки, які взяли діти для плавання; перевірити розв’язання
задачі за малюнком.
Завдання для
селфі-треку вчитель пропонує на власний розсуд.
93 заняття С.20-21, 26-27
Тема. Опрацювання
сприйнятого матеріалу. Табличні
випадки множення і ділення на непарне число (3, 6, 9). Числові вирази на дві-три арифметичні дії. Задачі на
збільшення/зменшення числа у кілька разів, сформульовані у непрямій формі.
1.Завдання за малюнком на с. 20-21.
Учитель організовує роботу дітей з інформацією математичного змісту за
сюжетним малюнком на с. 20-21. Орієнтовні запитання/завдання: визначити
кількість зображених дітей/дівчат/хлопчиків/тих, хто грає у баскетбол/перетягує
канат тощо. На основі визначених числових даних дітям пропонується скласти
задачу/-і на відношення різницевого порівняння/взаємозв’язку між частинами і
цілим (за вибором учителя з урахуванням навчальних потреб класу).
2.Завдання на полі на с.21.
1. Учитель пропонує визначити «трійки» чисел і скласти по 4 рівності на
взаємозв’язок між множенням і діленням за поданою моделлю (2, 9, 18; 3, 6, 18;
2, 6, 12; 2, 3, 6). Роботу можна організувати у групах: учитель спрямовує на
одне з чисел, інші два діти добирають.
2. Дітям
пропонується виконати обчислення. Доцільно повторити порядок виконання дій у
виразах. Завдання може бути запропонованим і для селфі-треку.
3. Дітям пропонується угрупувати
фігури за поданими ознаками (лінійні фігури і прямокутники). Знайти периметри
фігур, які належать і до першої, і до другої груп.
3. Завдання на с. 26.
1.
Дітям пропонується обчислити
вирази; обвести їх значення за поданою умовою (суми – олівцем синього кольору,
різниці – червоного і т.д.). Підкреслити вирази на збільшення числа олівцем
синього кольору, на зменшення числа – олівцем зеленого кольору. У результаті
виконання завдання діти мають дійти висновку: при знаходженні суми/добутку число
збільшується; різниці/частки - зменшується
2.
Дітям пропонується результати множення чисел 3; 6; 9; зафарбувати у таблиці олівцем
зеленого; коричневого; жовтого кольорів (розглядаємо випадки і по горизонталі,
і по вертикалі; множення кожного числа в таблиці опрацьовуємо окремо). Потім
дітям пропонується визначити спільні результати множення для трьох чисел;
підкреслити парні добутки. У результаті виконання завдання діти мають дійти
висновку, що при множенні числа 6 добуток є парним числом.
3.
Дітям пропонується виписати результати
множення чисел 3, 6 і 9 на одне й те само число групами (на 1; на 2; на 3); визначити, як змінюються числа в
трійках; доповнити твердження
дітей; сформулювати відношення
між іншими числами за зразком. Відпрацьовується уміння розрізняти кратне і
різницеве порівняння.
4.
Дітям пропонується вибрати за
таблицею множення й записати в
ряд усі числа, що діляться на 9; обвести
серед них парні числа; записати
з ними рівності на ділення на 9. Завдання може бути запропонованим для селфі-треку.
4. Завдання на с.
27.
5.
Дітям пропонується обрати модель
для кожної задачі й записати її номер біля тексту задачі; доповнити моделі
й розв’язати задачі. У результаті аналізу задач діти мають дійти
висновку, що обидві задачі мають одну й ту ж само модель, оскільки в них
йдеться про одні і ті ж об’єкти та їх кількість. Лише відношення між числами
по-різному сформульовано, а по суті воно те ж саме (повторюються висновки
завдання № 3). Діти мають пояснити: оскільки шукане число є меншим, ніж дане,
то обираємо модель, в якій знак питання над меншим відрізком.
6.
Дітям пропонується записати
відповіді на запитання коротко; позначити запитання, відповідь на яке знаходять
дією ділення; підкреслити в умові інформацію, яка відповідає світлині. Для
виконання завдання пропонується на основі поданої інформації з кожним
запитанням складати задачу й усно розв’язувати її; відповідь коротко
записувати.
7.
Дітям пропонується записати
кількість зелених і кількість червоних вітамінів, які треба прийняти Оленці;
зобразити цю кількість відрізками за умовою: 1 вітамін — 1 см; позначити
дужкою частину відрізка, яка показує, на скільки більше червоних вітамінів
треба прийняти Оленці. Під час перевірки виконання завдання доцільно запитати у
дітей: Яке порівняння: кратне чи різницеве діти виконували, порівнюючи довжини
відрізків? Завдання може бути запропонованим для селфі-треку.
94 заняття С.30-31,
34-35
Тема. Застосування опрацьованого матеріалу. Табличні
випадки множення і ділення. Числові вирази на дві-три арифметичні дії. Задачі
на відношення кратного порівняння (кратне порівняння, збільшення/зменшення
числа у кілька разів).
1. Завдання за малюнком на с.30-31.
Учитель організовує роботу дітей
з інформацією математичного змісту за сюжетним малюнком на с. 30-31. Орієнтовні
запитання/завдання: визначити кількість зображених фей/замків/башт (вікон) на
замках. На основі визначених числових даних дітям пропонується скласти
задачу/-і на відношення різницевого порівняння/взаємозв’язку між частинами і
цілим (за вибором учителя з урахуванням навчальних потреб класу), наприклад із
запитанням: Скільки всього башт на замках? Знайдіть відповідь і дією додавання,
і дією множення.
2. Завдання на полі на с.31.
1. Дітям пропонується виконати обчислення за поданим
алгоритмом і записати пропущені у таблиці числа. Алгоритм має технічну помилку. Запропонуйте дітям її
знайти і виправити (зліва має бути помножити на 0), обґрунтувати правки.
2. Дітям пропонується визначити «трійки» чисел і скласти з ними
взаємопов’язані рівності на множення і ділення.
3. Дітям пропонується угрупувати піраміди за зразком (по 2) і записати
відповідну рівність. (Повторюється взаємозв’язок: кількість об’єктів в одній
групі, кількість груп і загальна кількість).
3. Завдання на с.34.
1. Дітям пропонується з’єднати рівні за значенням вирази; підкреслити вирази на збільшення у 2 рази; за об’єктами
визначити, хто з дітей що робив (чистив зуби, мив руки милом і т.д.), яке
значення таких дій.
2. Дітям пропонується обвести в
таблиці добутки, подані в рівностях; записати в рівностях множники. У
результаті виконання завдання діти мають дійти висновку, що усі запропоновані
добутки є результатом множення двох однакових множників. У таблиці ряд цих
добутків ділить таблицю на дві частини; над лінією цього числового ряду і під
нею ми можемо знайти однакові результати (можна припустити, що обведений
числовий ряд є нібито віссю симетрії для решти добутків).
3. Дітям пропонується обвести в
таблиці всі добутки, що є парними числами; доповнити твердження. Ще раз фіксується (проговорюється)
висновок: добуток парного числа на будь-яке число є парним числом.
4. Дітям пропонується підкреслити першу
дію порядку обчислення виразів; знайти
значення виразів; скласти слово
з букв (гігієна); пояснити його
значення.
4. Завдання на с.35
5. Дітям пропонується
завершити вислови лаксиків; доповнити
твердження; записати їх математичною мовою. Одним із варіантів виконання
завдання може бути пропозиція записати за твердженнями лаксиків числові
рівності.
6. Дітям пропонується прочитати задачі й позначити величину, про
яку в них ідеться; записати лише розв’язання задач.
7. Дітям
пропонується навести квадрат; побудувати у зошиті квадрат, сторона якого на 1
см довша, ніж сторона поданого квадрата; підкреслити формулу для знаходження
периметра квадрата дією множення; знайти периметр квадрата.
8.
Дітям пропонується позначити розв’язання задачі. Завдання може бути
запропонованим для селфі-треку.
95 заняття С.36 -37, 38-39
Тема. Презентація
результатів проектної діяльності («Знати таблицю множення як свої десять
пальців»). Селфі-аудит (вихідний) з
теми №6. Самодіагностика.
1. Завдання за малюнком на с.36-37.
Учитель організовує роботу дітей
з інформацією математичного змісту за сюжетним малюнком на с. 36-37. Орієнтовні
запитання і завдання: визначити кількість тварин/будинків/драбин тощо. На
основі визначених числових даних дітям пропонується скласти задачу/-і на
відношення різницевого порівняння/взаємозв’язку між частинами і цілим (за
вибором учителя з урахуванням навчальних потреб класу).
2. Завдання на полі на с.37.
1. Дітям пропонується за поданою умовою навести кола кольоровими олівцями:
червоним – з числами, що діляться на 5; зеленим – на 6; жовтим – на 8; синім –
на 10. Можна запропонувати позначити ті дільники, ділені до яких визначили без
використання таблиці множення (ділення на 10, поділити на 10 націло можна лише
кругле число).
2. Дітям пропонується
порівняти буквені вирази без обчислень. Доцільно, щоб діти обґрунтовували
ознаки, за якими визначали знак порівняння.
3. Дітям пропонується виконати обчислення. Рекомендуємо повторити порядок
дій у виразах.
4. Дітям пропонується позначити точки у фігурах за заданою умовою.
3. Завдання на с.38.
Діти виконують завдання вихідного селфі-аудиту.
1.
Дітям пропонується виконати
кругові обчислення, скориставшись таблицею множення.
2.
Дітям пропонується позначити рівні за кількістю групи об’єктів;
обвести рівні за вмістом групи об’єктів олівцем синього кольору. Додатково, за
умови наявності часу: знайти, скільки всього фігур в усіх групах (4 + 4 + 5 + 4
+ 4= 21; 4 · 4 + 5 = 21).
3.
Дітям пропонується вибрати за таблицею множення й записати в
ряд усі числа, що діляться на 4; обвести серед них парні числа; записати з ними
рівності на ділення на 4.
4. Завдання на с. 39.
4. Дітям пропонується обрати проект лаксика, виконати його
завдання та прокоментувати результат. Перші два лаксики ілюструють, як швидко
можна визначити результат множення числа 9; а другі два – запропонували цікаві
завдання на множення (кружечки показують добутки; в таблицях треба знайти
числа, які помножили: у зелених комірках числа 6 і 9, у фіолетових – 4 і 8; у
зелених комірках числа 5 і 7, у фіолетових – 3 і 9)
6. Дітям пропонується позначити задачу, до якої зображено
ілюстрацію; розв’язати її практично: з’єднати зображення пташок
із зображенням відер. Одна із задач може бути запропонованою для селфі-треку
(або діти самостійно обирають одну із двох задач).
Комментариев нет:
Отправить комментарий