понедельник, 24 февраля 2020 г.

Розробка заняття з мистецтва слова для 2 класу. Тиждень 20.


Мистецтво слова 20 тиждень «Зимонька-зима»
Тема: Які бувають літературні твори. Казка. Структура казки (сюжет)
I Організаційна частина
1.Вірш-привітання
Здрастуйте, діти! Сідайте, будь ласка!
Сьогодні у гості прийшла до нас казка...
Парасолька розкривається – гарна казка починається...
2.Вправи на чітку вимову – чистомовки на зимову тематику
Ок-ок-ок - ось колючий їжачок,
Ми-ми-ми - приготувався до зими.
Чок-чок-чок - повна хата грушечок.
Ок-ок-ок - частуватиме діток.

Із-із-із - барсучок в нору заліз.
Ди-ди-ди – наступили  холоди.
Ить-ить-ить - барсучок тут смачно спить
Ни-ни-ни - аж до самої весни.
3.Загадки про казкових героїв
Сидить півник на печі 
Їсть смачненькі калачі.
 
Ось лисичка прибігає,
 
Півника мерщій хапає.
 
Біжить півень рят
увати,
В лиса півника забрати. 
(Котик і півник)
Я — бичок-беремлячок,
Солом'яний у мене бочок.
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. 
(Солом'яний бичок)

Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів?
(Червона Шапочка)

Він приходить до малят
У кожусі аж до п'ят,
Із ціпком, у рукавицях
І у шапці, що іскриться
Від сріблястого сніжку,
З подарунками в мішку.
Всім гостинці роздає,
Відгадайте, хто це є?
(Дід Мороз)
Боялася сонечка, дощику раділа
Жила собі в діда й баби
Мов лілея біла.
Коли Весна-красна прийшла
В ліс з дівчатами пішла
Через вогонь стрибала, хмаринкою  стала.  (Снігуронька)
Зажурився коток, взяв бандуру  й молоток
Та й пішов співати в Лиски  біля хати.
Для чого ж молотка він брав?
Як півника порятував?  (Котик  і півник)
Підробив він голосок, діткам  став співати.
Розгадали діти - Вовк, це не  наша мати. (Вовк і семеро козенят)
4.Бесіда
-Діти, що об’єднує відгадки? (казкові герої)
-Як гадаєте, чому буде присвячене наше заняття?
II Основна частина
1.Повідомлення теми – розповідь вчителя
Ми з вами потрапимо до справжньої країни Дитинства – країни Казок. Вона дуже велика, але вразлива і ніжна. Ми всі – родом з дитинства, із казки. Казка потрібна людям завжди. Адже мета казкарів – виховати в людині людяність, цю дивну здатність хвилюватися через чужі нещастя, радіти радощам іншого, переживати за чужу долю, як за власну. Людина виховує себе завжди, все життя. Але найблагодатніший час для цього саме той, коли вона вперше зустрічається з казкою – час дитинства.
Казка для кожного з нас – духовна потреба. Вона виникла найпершою серед усіх творів писемної та усної літератури й існує з незапам’ятних часів.
Казкар завжди залишається для людей чарівником, творцем добра і краси, які дуже потрібні у житті.
Казка для дітей – гра. Вони насолоджуються нею, як грою, у якій реалізуються їхні мрії, бажання, багата фантазія. Саме тому кожна дитина – художник, фантазер, геніальний філолог. Кожна дитина – щасливий власник «магічного кристала». А ось у дорослих він є лише в одного на мільйон.
2.Підготовка до «спроб пера»
А) Назви ознаки предмета (для груп дається по 1 слову, кожен член групи повинен назвати по 1 ознаці, не повторюючись).
Сніг – холодний, блискучий, білий, м’який, глибокий, пухнастий, легкий, чистий, брудний, мокрий, лапатий, сухий, срібний, розсипчастий.
Зима – морозна, сніжна, холодна, люта, чарівна, кришталева, казкова, сувора.
Мороз – великий, міцний, лютий, сильний, пекучий, тріскучий, суворий.
Сніжинки – білесенькі, легенькі, пухнасті, холодні, мереживні, сріблясті, невагомі.
Б) Гра «Доповни речення» (роздрукувати по кількості груп у класі)
Багато ознак у красуні-зими.
1.     Падає білий, лапатий                           (сніг).
2.     Водойми вкриті міцною                      (кригою).
3.     На деревах сріблиться                         (іній).
4.     На небі важкі, сірі                                (хмари).
5.     Тріщить лютий, пекучий                     (мороз).
6.     Свище холодний колючий                  (вітер).
7.     На вікнах мережані                              (візерунки).
В) Згадай казку
-А тепер  назвіть відомі вам казки, де є  ці герої.
Ходить  лісом дід патлатий,
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає  і ожину.
Літом любить полювати
А зимою  любить спати  (Ведмідь, Маша і ведмідь)
Я вухатий Ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуха
Я усіх-усіх боюся. (Заєць і їжак, Колобок)  
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
Ну, а звуть її  - Лисиця. (Колобок, Вовк і лисиця, Котик і півник). 
Були собі дід та баба.
Поїхав дід на ярмарок і купив собі козу.  (Коза-дереза)
3.Таємниці створення казки
А)Бесіда
-Які казки ви знаєте? (авторські і народні)
-А вони які бувають? (про тварин, побутові, чарівні, докучні(нескінченні))
Б)Характеристика чарівної казки (інформація для вчителя)
Перш за все, слід зазначити, що чарівну казку треба визначати, використовуючи не розпливчасте поняття чарівності, а властиві їй закономірності. Закономірність же з'являється там, де є повторюваність. І чарівна казка дійсно володіє якоюсь специфічною повторюваністю. Чарівна казка має в своїй основі складну композицію, яка має експозицію, зав'язку, розвиток сюжету, кульмінацію і розв'язку. В основі сюжету чарівної казки знаходиться розповідь про подолання втрати або недостачі, за допомогою чудових засобів, або чарівних помічників. В експозиції казки розповідається про всі причини, які породили зав'язку: заборона і порушення заборони на якісь дії. Зав'язка казки полягає в тому, що головний герой або героїня виявляють втрату або недостачу. Розвиток сюжету - це пошук втраченого чи відсутнього. Кульмінація чарівної казки полягає в тому, що головний герой, або героїня б'ються з протиборчої силою і завжди перемагають її (еквівалент битви - розгадування важких завдань). Розв'язка - це подолання втрати, або недостачі. Зазвичай герой (героїня) в кінці «запановує» - тобто набуває більш високий соціальний статус, ніж у нього був на початку.
В)Таємниця перша «Чарівна шапочка на літаку»
-Ви знаєте казку «Чарівна Шапочка»?
-Як почалась казка? (зачин)
-Що було потім? (основна частина – коротко)
-Чим закінчилась казка? (кінцівка)
-Зараз створимо нову казку «Чарівна Шапочка на літаку»
Суть гри полягає у наступному: використовуючи дані слова, діти мають самі придумати будь-яку казку. Наприклад, 5 слів, що підказують сюжет «Червоної шапочки»: дівчинка, ліс, квіти, вовк, бабуся + нове слово літак. Новий незвичайний елемент спонукає звичні слова реагувати на новий контекст, звучати по-новому. Гра відбувається без підготовки та після мінімального пояснення. Головне – отримати задоволення!
Г)Таємниця друга «Що було потім?»
-Назвіть героїв української народної казки «Рукавичка».
-Як почалась казка? (зачин)
-Що трапилось з рукавичкою? (основна частина)
-Чим закінчилась казка? (кінцівка)
Казка скінчилася, але завжди можна поміркувати над тим, що було потім.
Сутність гри – в інтуїтивному аналізі казки. Обігрується її структура і як провідна обирається одна з тем. Якщо у «Пригодах Буратіно» ми візьмемо мотив носа, що росте від будь-якої брехні, то вийде нова казка: як Буратіно почав брехати, щоб наскладати побільше дров для продажу та розбагатіти. Мальвіна з її потягом до краси та естетики відкриває естетичну школу, де навчає хлопчиків і дівчаток культури поведінки, танців, співу...
Для учнів запропонувати казку «Рукавичка»: що сталося з рукавичкою, яку забрав дід? ( в ній же було багато тварин)
4.Робота в групах: складання казок за планом і допоміжними словами. Пропоную кількість дітей в групі по кількості запитань, щоб кожна дитина взяла участь у створенні казки. Кожна група отримує надруковані запитання і допоміжні слова.
А)Казка "Врятований зайчик"
План
1.     Хто жив під ялинкою?
2.     Яка пора року настала?
3.     Чому засмутився зайчик?
4.     Хто допоміг зайчику?
5.     Справжні друзі.
Допоміжні слова: у дрімучому лісі, все вкрилося білою ковдрою, бо в нього й досі сіра шубка, вовк та лисиця не сплять, дізналася білка, вирішила допомогти, зіткала зі снігу полотна, пошила нову шубку, стали справжніми друзями, друзі пізнаються в біді.
Б)Казка "Подорож маленької сніжинки"
План
1.     Який був ранок?
2.     Що з’явилося на небі?
3.     Що посипалось із хмарки?
4.     Одна допитлива сніжинка відокремилась від подруг.
5.     На долоньці в Оксанки.
6.     Колядники.
7.      Ігри з маленьким цуценям.
8.     Килим із подружок – сестричок.
Допоміжні слова:  порипував білий сніжок, сріблом переливався під сонячним промінням, легенькі сніжинки, вони кружляли поодинці і парами, гралися  вітерцем, помилувалась сніжинкою і дмухнула, щоб та не розтанула у неї в ручці, полетіла до віконця хатини, побачила колядників із зіркою, цуценя хотіло її піймати, легенько опустилась на землю, приєдналась до своїх сестричок.
5.Презентація груп – учні зачитують казки.
III Заключна частина
1.Бесіда
-Про що розповідають казки? Які бувають казки?
-Хто хоче стати казкарем?
-Що сподобалось найбільше?
Цікаві казки вийшли в нас, попрацював чудово другий клас!
Спробуйте, любі діти, казку власну створити.
Ми нових казок від вас чекаємо, залюбки їх разом прочитаємо!











Комментариев нет:

Отправить комментарий