среда, 19 февраля 2020 г.

Квест "Вересень - рум*янець року"


Тема: «Вересень - рум´янець року»
Форма уроку: гра-квест
Мета: розширювати знання учнів про перший осінній місяць – вересень; формувати їхні екологічні знання; розвивати уміння працювати в команді, розвивати творчі здібності, фантазію, уяву, уміння спостерігати, зв’язне мовлення учнів; прищеплювати дітям любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання: світлини квітів, ілюстрації осінніх пейзажів, малюнки овочів і  фруктів, малюнки дерев і осінніх листочків.
Учасники: команди —2-их класів у кількості 6 - 8 чоловік.
У підготовці та проведенні гри рекомендується задіяти 8 та більше дорослих (учителі, батьки, старшокласники). Вони разом з організатором обирають місце для проведення гри, визначають точки для станцій.
По сигналу організатора команди шикуються. Капітани отримують стартові листи та маршрутний лист зі схемою руху команди по станціях. Діти ознайомлюються з правилами проходження маршруту.
Організатор дає команді дозвіл для старту та записує час відправлення. Кожна з них рухається у напрямку заданої точки. Біля кожної точки перебуває координатор, який дає завдання, оцінює відповідь та спрямовує до наступної точки. Зупинка на кожній станції займає не більше 7 хв. За кожну правильну відповідь на запитання нараховується від 5 до 10 балів
Хід гри
Вчитель-координатор:
Журливо музика заграла,
І закружляло в вальсі листя.
В країну осінь завітала
Красива, сонячна, барвиста.

Сьогодні у вас буде особлива мандрівка, яка ознайомить з першим місяцем осені – вереснем,  поглибить ваші знання про цей місяць, допоможе зрозуміти красу навколишньої природи. А ще – це гра-випробування начитаності, ерудованості, витривалості та вміння грати у команді.

Які ж правила квесту?

1. Всі учасники квесту діляться на команди. Кожну супроводжує координатор.

2.  Для того, щоб команда стала переможцем, усім її членам потрібно першими пройти усі  «зупинки», виконати завдання якомога швидше та дістатися фінішу.
3. Завдання від координатора квесту команда отримає лише тоді, коли усі її члени будуть присутні на пункті! Тому не відставай і допомагай іншим!

4. Якщо команда не має відповіді або відповідає неправильно, є можливість «купити» підказку, виконавши творче завдання, наприклад, розказати улюблений вірш (кожним учасником).

5. За кожне виконане завдання команди отримують від 5 до 10 балів у залежності від складності та  запитання. Координатор фіксуватиме командний залік.



СТАНЦІЯ «Візитівка»
Гра починається з урочистого привітання команд учасників. Команди презентують свою назву і гасло. Отримують маршрутний лист.

СТАНЦІЯ «Розминка»        
                                                                             
 Про осінь мову поведемо і слово в риму доберемо:

За літом, як завжди буває,
Чарівна осінь... (наступає).
Як тепле сонечко сміється,
То все ще літечком ... (здається).
Та все ж гніздечка опустіли —
Пташки у вирій ... (полетіли).
В тепла краї, як кажуть люди,
І до весни вже іх ... (не буде).
Не зазвучать пісні для втіхи,
В природі стало ... (тихо-тихо).
І вже нема чому радіти,
Бо починає лист ... (жовтіти).
Зачервоніла горобина,
Зібрала урожай... (людина).
Посіяла озимину
В осінню пору ... (чарівну).
А осінь ходить рідним краєм
І медом груші... (наливає).
І як завжди, мільйони літ,
Вдягає все у жовтий... (цвіт).
А вітер між дерев гуляє,
На землю листячко... (скидає).
Воно кружляє і летить,
А потім ляже і... (лежить).
В природі в час такий красиво,
А вранці від туману... (сиво).
Усе стихає, лиш охоче
Цвіркочуть коники до... (ночі).
Дерева зовсім стали голі,
Травичка пожовтіла в ... (полі).
І небо сіре вже дрімає.
Ото вже й дощик... (накрапає).
Поменшав день, ось в чому річ.
Та стала довга-довга... (ніч).
А осінь все собі мандрує
І землю до зими... (готує).

Станція «Народна скарбничка»
1. Практичне завдання: вибрати з поданих малюнків відповідний місяць осені (вересень, жовтень, листопад)
2. Запитання
 1)  Чому вересень назвали вереснем?
 2)  Чому другий місяць осені має назву «жовтень»?
 3)  Чому «листопад» має таку назву? 

·        Чому вересень назвали вереснем?
Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом вічнозеленою рослиною, широко розповсюдженою на Поліссі. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори саме у вересні.
 2) Чому другий місяць осені має назву «жовтень»?
 Українська назва другого осіннього місяця не потребує будь-яких пояснень. Довколишні гаї зодяглися в найпривабливіший — жовтогарячий колір. Місяценазва «жовтень», як стверджують давні джерела, була відомою ще за Київської Русі. 

 


1)     Чому «листопад» має таку назву?
Останній місяць осені називають листопадом.
            Назва дає знати, що в цей період відбувається опадання листя. Інакшими словами - падолист. Оскільки наш край розташований у помірному кліматичному поясі. До таких сезонних змін пір року пристосувалися листопадні дерева. А наші ліси багаті такими рослинами. Тому, коли стає холодно та день коротшає,  у листопаді опадає пожовкле листя.
 Спостережливі люди підкреслили це явище у назві місяця.
   

-         А ще в народі вересень називають «рум´янцем року». Саме у вересні завершується збір урожаю. Зараз ви завітаєте на гостину до гарбузової родини.
СТАНЦІЯ «Загадки з бабусиної грядки»
·        Моє тіло під землею,
Кучерики—понад нею.
Любить мене кожна юшка.
Називаюсь я …(петрушка).

·        В земляній сиджу коморі
А коса моя надворі (морква).

·        Я кругленький хлопчик
Як у мишки – хвостик.
Червоненький я на вроду
Хочу в борщик із городу (буряк)   

·        Вузлувата і листата,
А доспіє – головата.
На нозі одній стоїть
Сто сорочок на ній (капуста).

·        Як не віриш — перевір.
На мені дванадцять шкір!
А гризнеш — в сльозах покинеш,
Бо я звуся …(цибулина).

·        Корінець пекучий дуже,
Та усім потрібен він.
Ви здогадуєтесь, друзі?
Ця рослина зветься..(Хрін)

·        Стоїть палиця,
На палиці хатинка,
А на тій хатинці
повно людей. (Соняшник).

·        Всіх я слухав  та мовчав.
Я не яблуко, не шишка,
Не капуста-білосніжка,
Я походжу від чесати,
А чесати ― відділяти.
На зубки я розділяюсь,
І тому так називаюсь. (Часник)

·        Ми з Італії прийшли,
Там і назву нам дали.
Подивись, які ми гожі,
З яблуками трохи схожі.
Ось чому й назвались ми ―
„Яблуками золотими”.  (Помідори)

-         А зараз пригадаємо казки, в яких присутні дари осені.

СТАНЦІЯ «Казкова»
·        Який овоч перетворила фея у карету, щоб Попелюшка змогла поїхати на бал? (Гарбуз).
·        Який овоч допоміг старій королеві розпізнати справжню принцесу? (Горошина)
·        Як назвала мама сина на честь малої горошини? (Котигорошко)
·        У якій казці всі герої овочі та фрукти? (Джанні Родарі «Пригоди Цибуліно»)
·        В якій казці фруктове дерево допомогло головній героїні? («Гуси-лебеді» - яблунька)
·        У якій казці одна велика родина не могла дістати з землі вирощений овоч? ( «Ріпка»)
Вересень ворота в осінь першим відчиняє,
Ввечері тумани посилає в край.
Звозить він картоплю, кавуни і дині,
Тож робота в полі і в саду кипить.
Все зібрати люди встигнути повинні,
Восени не можна змарнувати й мить!
А зараз ви будете збирати урожай.

СТАНЦІЯ «У саду чи на городі?»

Дітям пропонуються малюнки. Завдання: розподілити на фрукти та овочі,  «розкласти» у два кошики.




-         А тепер давайте завітаємо до осіннього лісу. Він вражає багатством барв, красою дерев у нашім краї.

СТАНЦІЯ «Подорож лісом»

 Відгадати загадку, знайти листочок від цього дерева і прикріпити до відповідного дерева

-Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть тих подружок… (берізки).

-Серед літа, мов пір’їнки,
 Стиха падають сніжинки.
Під віконечком у Олі
Цвітом вкрилися … (тополі)

-Рясно в липні зацвітає,
 Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
 Щедро медом нас частує. (Липа)

Білосніжні китиці
серед листя світяться.
 Їх духмяний запах, друзі,
 розливавсь по всій окрузі. (Акація)

Проливала дрібні сльози
 молода дівиця.
Полоскала довгі коси
у чистій водиці. (Верба)

З жолудя він проростає,
В кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують,
 Люди міць його цінують.(Дуб)

Як прийде весна в садочок —
до лиця білий віночок,
ну а восени цій кралі
приглянулися коралі. (Калина)

Що за диво? На гіллі
 їжачки ростуть малі.
 В них гостренькі колючки
та зелені кожушки. (Каштани)

Мов зелений їжачок,
 має безліч голочок.
Поспішає до оселі
 в новорічні дні веселі. (Ялинка)

На зеленії листочки
 одягли біли віночки.
Усміхаючись весні,
 зацвітають … (яблуні).

Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
 Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує.(Горобина)

Боягузка у гайочку
заховалась за дубочки.
Не лякав ніхто панянку,
 та тремтить безперестанку. (Осика)

В час осінній є дивні секрети –
Все у золоті: ліс і гаї.
Творить осінь чарівні букети –
Лиш зберіть їх у ручки свої.
Ось дубовий листок, тут – кленовий,
Листя золотом дивним горить.
З горобини – й букет пречудовий
 В нас у кожного вийде за мить.

СТАНЦІЯ «Дослідники»

Які листочки заховалися на малюнку?


-         А зараз перевіримо, які ви спритні.


CТАНЦІЯ «Спортивна»

Учні отримують 2 кошики та розсипані плоди з дуба та горіха. Завдання: якомога швидше зібрати в один кошик жолуді, в інший кошик - горіхи.
-         Вересень – дивовижний художник.

Червоні грона горобини,
Як жар, на сонечку горять.
В повітрі срібні павутини
Кудись летять, летять, летять…
Калина стигла червоніє,
Як літа красного вінець.
А на деревах лист жовтіє,
Співає в листі вітерець.

СТАНЦІЯ «Чарівний олівець»
Прикрасити дерево осінніми листочками


-         А ще у  вересень славиться грибами.
СТАНЦІЯ «Грибники»
Завдання: допомогти хлопчикові зібрати  гриби в кошик.


Підведення підсумків.

-         Наш урок добігає до кінця. Ви всі були активні і добре попрацюали. Щедрий вересень хоче пригостити всіх своїми дарами: яблуками, грушами, горіхами, виноградом. Бо багатий він на врожаї і хоче, щоб люди мали все: хліб і до хліба, овочі і фрукти. А ще ми всі хочемо, щоб наші діти виросли добрими і працьовитими, чесними і вмілими, чуйними і творчими. Щоб уміли бачити красу рідного краю і захоплювалися нею, щоб змалку вивчали традиції свого народу і несли в своїй душі те найкраще, що є у нас українців.

Комментариев нет:

Отправить комментарий